دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

مشخصات بلاگ

برای معرفی کتاب فیلم و سایر چیزها

آخرین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام


نفرین به من گر از تو خواهم شرب نابی

یا کمتر از آن، کاسه ای یا جرعه آبی


در دوستیت جایی برای مثل من نیست

وقتی که دستان تو باشد چون سرابی


  • مجید شفیعی

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام


خب بزرگترین راهپیمایی عالم اسلام اتفاق افتاد و کلی آدم مریض شدند و کلی پول خرج این راه پیمایی شد و شهرداری تهران با خیلی از نیروهایش تعطیل شد و کلی آدم از کارشان باز ماندن و کلی زنها و بچه ها ده روز از پدر و شوهرشان محروم ماندند و کلی آدم در حسرت نرفتن و نرسیدن و ...


سوال میشود خب این اتفاق به چه دلیلی افتاد؟

با چه پشتوانه ی قرآنی و عقلی و یا روایی؟


عقل که هیچ توجیهی برای این حادثه ندارد و تازه نهی هم دارد چون بخش بزرگی از جهان اسلام درگیر این اتفاق نیستند و به ظاهر میتواند بستر خوبی برای اختلاف هم باشد!!


از بعد روایت هم که بعد از امام حسین تا غیبت امام زمان که حدود 200 سال است دو روایت بیشتر نیست که یکی خود زیارت اربعین است از امام صادق و دیگری نشانه های مومن از امام هادی است! که در آنهم ذکر نشده کدام زیارت اربعین یا زیارت اربعین چیست و مطلقا عنوان زیارت اربعین آورده شده که هر دو هم ضعیف السند هستند و دومی که اصلا با قرآن هم تناقض دارد و مثلا از نشانه های مومن انگشتر دست کردن ذکر شده که خیلی بعید است این کلام امام باشد با توجه به نشانه های مومن که در قرآن ذکر شده(قد افلح المومنون)!! و هیچ معصومی در این دویست سال برای زیارت اربعین راهی کربلا نشده و کلا اهتمامی به زیارت وجود نداشته و تنها بزرگداشت روز شهادت ایشان است که روایت دارد و آنهم یاد است و نه به سر و سینه زدن و طولانی عزا داری کردن و ...


آیا بوی اختلاف و کم رنگ کردن حج به مشام نمی رسد؟


عرفه هم که خدا به زائرین امام حسین بیشتر و زودتر توجه میکند تا متوقفین در صحرای عرفات!! کل عرفه هم با مناجات امام حسین در صحرای عرفات مصادره شده و هیچ توجی به این نمیشود که عرفه چیست و قرار است به چه چیزی بیشتر و بهتر معرفت پیدا کنیم و اصل تفکر در این روز به فراموشی سپرده شده است!!!


آیا دستهای بیگانه و یا کسانی که سود خواهند برد از این اتفاق در این بدعت آشکار نیست؟(تا 10 سال پیش اصلا خبری از این راهپیمایی نبود و جزو عادات بخشی از قبایل عراق بود)


چشم که باز میکنیم و دقت که میکنیم میبینیم کل توجهاتمان معطوف به خواب این آقا و مکاشفه ی آن عزیز و روایات ضعیف السندی است که به هیچ جا بند نیست و بعضا خلاف قرآن و عقل سلیم!؟


و باز هم قرآن فراموش شده که محکم فرمان داده "وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ‌ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَـٰئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا ﴿٣٦﴾ اسرا"

و آنچه را که برایت بدان علمی نیست پیروی مکن ، همانا گوش و چشم و قلب فروزان، همگی اینها مورد پرسش و بازخواست بوده‌اند.


و یا فرموده "قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُم بِالْأَخْسَرِ‌ینَ أَعْمَالًا ﴿١٠٣ الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا ﴿١٠٤﴾ کهف"

بگو: «آیا شما را از زیانکارترین مردم آگاه گردانیم‌؟» کسانی که کوشش‌شان در (ژرفای) زندگی دنیا گم گشته، حال آنکه می‌پندارند کاری خوب انجام می‌دهند. (البته این آیه مربوط به کسانی است که همه ی توجهشان را معطوف به ساخت دنیا و پیشرفت مالی و رفاهی در دنیا کرده اند )

ولی این هم یک جنبه ای است

ما که از هر کسی پرسیدیم:


یا گفت دل است

یا گفت به عشق امام حسین

یا گفت درمان دردمان

یا گفت شفاعت

یا گفت: ...


و خدا میداند که راهپیمایی از میدان امام حسین تا شاه عبد العظیم یا در شهرهای دیگر از کجا تا کجا دیگر چه توجیهی دارد اگر کربلا رفتن حتی توجیه داشته باشد!؟


خلاصه با صدای بلند و بی شرمانه بدعت میکنیم

:(


من منتظرم تا با دلیل خوبی از طرف شما


بلند بگم اشتباه کردم

  • مجید شفیعی

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام


این پست به دلیل نگارش بسیار بد دوباره ویرایش شد. با عرض پوزش از رفقا

روایات ما پر است از توصیفات برزخ و فاصله ی بین مرگ و قیامت.
سیاحت غرب عنوان رمانیست از آقا نجفی قوچانی که بخش عظیمی از باورهای ما را درباره ی قبر و عالم برزخ شکل داده است. ولی آیا کسی تا حالا به قرآن نگاه کرده است ببیند نظر قرآن درباره ی قبر و برزخ چیست و این عالم در کلام خدا چگونه توصیف شده است!؟

امروز می خواهیم بخشی از آیاتی را که حس و حال برزخ و احیای مردگان برای قیامت را بیان کرده  بررسی کنیم تا ببینیم آیا عقایدمان با کلام خدا مطابقت دارد یا خیر!؟

بسم الله

اول
بهترین آیه، که مربوط به عزیر نبی میشود:

أَوْ کَالَّذِی مَرَّ‌ عَلَىٰ قَرْ‌یَةٍ وَهِیَ خَاوِیَةٌ عَلَىٰ عُرُ‌وشِهَا قَالَ أَنَّىٰ یُحْیِی هَـٰذِهِ اللَّـهُ بَعْدَ مَوْتِهَا ۖ فَأَمَاتَهُ اللَّـهُ مِائَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ ۖ قَالَ کَمْ لَبِثْتَ ۖ قَالَ لَبِثْتُ یَوْمًا أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ ۖ قَالَ بَل لَّبِثْتَ مِائَةَ عَامٍ فَانظُرْ‌ إِلَىٰ طَعَامِکَ وَشَرَ‌ابِکَ لَمْ یَتَسَنَّهْ ۖ وَانظُرْ‌ إِلَىٰ حِمَارِ‌کَ وَلِنَجْعَلَکَ آیَةً لِّلنَّاسِ ۖ وَانظُرْ‌ إِلَى الْعِظَامِ کَیْفَ نُنشِزُهَا ثُمَّ نَکْسُوهَا لَحْمًا ۚ فَلَمَّا تَبَیَّنَ لَهُ قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّـهَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ‌ ﴿٢٥٩﴾ بقره

ترجمه ی بخش قرمز:
پس خدا او میراند برای صد سال و بعد برانگیختش و گفت: چقدر توقف کردی؟ جواب داد: یک روز یا بخشی از یک روز

دوم
قَالُوا یَا وَیْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْ‌قَدِنَا ۜ ۗ هَـٰذَا مَا وَعَدَ الرَّ‌حْمَـٰنُ وَصَدَقَ الْمُرْ‌سَلُونَ ﴿٥٢﴾ یس

گفتند وای بر ما چه کسی ما را از خوابگاه هایمان بر انگیخت

سوم
قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ ۖ قَالَ یَا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ ﴿٢٦﴾ یس

گفته شد وارد بهشت شو! گفت کاش قوم من میدانستند(وضعیت الان من را) کمی توضیح سه نبی بر  قومی برانگیخته شدند و مردی آنها را تایید کرد و او را کشتند و بلافاصله وارد بهشت می شود و می گوید کاش قوم من حال من را می دانستند (شاید جایگاه شهدا این گونه باشد و ورود بی حساب به بهشت)

چهارم
داستان اصحاب کهف هم هست که ذکر نمی کنم چون مرگ نبود و خواب بود که البته میدانیم جنس مرگ و خواب یکی است با این تفاوت که روح در خواب برمی گردد و در مرگ نه!

آیه مربوطه:
اللَّـهُ یَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَالَّتِی لَمْ تَمُتْ فِی مَنَامِهَا ۖ فَیُمْسِکُ الَّتِی قَضَىٰ عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَیُرْ‌سِلُ الْأُخْرَ‌ىٰ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُ‌ونَ ﴿٤٢﴾ زمر

خدا جان‌های مردمان را هنگام مرگشان می‌ستاند، و جان‌هایی را که در خوابشان نمرده‌اند. پس جان‌های آنان را که مرگ را برشان حتمی کرده  نگاه می‌دارد، و آن دیگران را تا هنگامی معین باز پس می‌فرستد. قطعاً در این برای مردمی که می‌اندیشند نشانه‌هایی است.

آیات دیگری هم هست که یادم نیست ولی فکر کنم کفایت کند همین مقدار!

دوستان! خدا مرگ و زنده شدن را بر عزیر نبی چشاند و برای ما داستانش را نقل کرده و در آن از او سوال کرده حست چیست؟ و کسی که مرگ را چشیده میگوید مثل یک خواب بعد از ظهر بود، یا نهایتا از فرط خستگی یه روز خواب بودم!!

یا قیامت که در صور دمیده میشود گنهکاران انگار از خواب پریده باشند برخورد میکنند!!

و من نمی دانم این روایات و داستانهای درباره ی قبر و برزخ را به چه سیریشی به کلام خدا می شود چسباند :(


آها یادم آمد!!!!!!
 یک آیه ی دیگری هم هست اتفاقا، که در آن نام برزخ آمده!!!!!!!!!

حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَ‌بِّ ارْ‌جِعُونِ ﴿٩٩ لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا فِیمَا تَرَ‌کْتُ ۚ کَلَّا ۚ إِنَّهَا کَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا ۖ وَمِن وَرَ‌ائِهِم بَرْ‌زَخٌ إِلَىٰ یَوْمِ یُبْعَثُونَ ﴿١٠٠ فَإِذَا نُفِخَ فِی الصُّورِ‌ فَلَا أَنسَابَ بَیْنَهُمْ یَوْمَئِذٍ وَلَا یَتَسَاءَلُونَ ﴿١٠١﴾ مومنون

ترجمه ی بخش قرمز:
. بعد از آن(مرگ) فاصله ای است تا روز برانگیخته شدن


خب سوال میشوذ این فاصله چی هست؟ و سوال من این است که این سوال را از چه کسی باید پرسید؟

جواب خودم خداست و قرآن که به خوبی این فاصله را به خوابی نیم روز تشبیه کرده.

در آخر:
اما کسانی که در قلبشان مرض است همین بخش متشابه را از قرآن دست می گیرند و
دست به قلم می شوند و در فارسی برزخ عربی را تبدیل میکنند به اسم عالمی و داستان سرایی می کنند و آیه ی هشدار خدا را که در ادامه ذکر خواهم کرد را توجه نمی کنند و نهایتا آن می شویم که پیامبر میگوید قوم من قرآن را رها کرده است!!

وَاتْلُ مَا أُوحِیَ إِلَیْکَ مِن کِتَابِ رَ‌بِّکَ ۖ لَا مُبَدِّلَ لِکَلِمَاتِهِ وَلَن تَجِدَ مِن دُونِهِ مُلْتَحَدًا ﴿٢٧﴾کهف

و آنچه را که از کتاب پروردگارت سویت وحی شده است بخوان و پیروی کن. کلمات او را هیچ‌گاه تبدیل‌کننده‌ای نیست. جز او هرگز پایگاه و پناهگاهی نتوانی یافت.

و پیامبر خدا می گوید:
وَقَالَ الرَّ‌سُولُ یَا رَ‌بِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَـٰذَا الْقُرْ‌آنَ مَهْجُورً‌ا ﴿٣٠﴾ فرقان

و پیامبر گفت: «پروردگارم! قوم من بی‌گمان این قرآن را بس دور و مهجور گرفتند.»

****
آقا دقت کنیم روایاتی که با قرآن مطابقت نداشته باشند به دستور پیامبر دروغ است و از او نیست والسلام
  • مجید شفیعی

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام


و ابر، ابر نبود، آسمان کپک زده بود



پ.ن: اعتراف میکنم کسی مثل محمد کاظم کاظمی نتونسته دلمو تو شعر ببره

من شعری دوست دارم که جیگر آدم رو بلرزونه

  • مجید شفیعی

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام


یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصَارَ‌ىٰ أَوْلِیَاءَ ۘ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ ۚ وَمَن یَتَوَلَّهُم مِّنکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ ۗ إِنَّ اللَّـهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ ﴿٥١﴾ مائده


هان ای کسانی که ایمان آوردید! یهودیان و مسیحیان را دوستان و سرپرستان خود مگیرید. گروهی از آنان دوست گورهی دیگرند (و) هرکس از شما آنان را به دوستی و سرپرستی بگیرد، بی‌گمان از آنان است. خدا گروه ستمگران را هدایت نمی‌کند.


خب خدا میگوید با اینان دوستی نکنید و زیر پرچمشان نروید


حالا ما سوال میکنیم خدایا لا اله ش راگفتی الله اش را هم معرفی کن که برویم با او دوستی کنیم


خدا هم اجابت کرده سوالمان را و جواب داده:


إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّـهُ وَرَ‌سُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَ‌اکِعُونَ ﴿٥٥﴾مائده


ولیّ شما تنها خدا و پیامبرش و کسانی‌اند که ایمان آوردند؛ کسانی که نماز را بر پا می‌دارند و در حال رکوع زکات می‌دهند. 


این ترجمه ی رایج است و خب به نظر منطقی نمی آید!

چرا؟

چون خدا که دوست است و پیامبر هم به رحمت خودش پیوستند و من کسی را نمیشناسم که در حال رکوع زکات داده باشد غیر از یک نفر که او هم به رحمتش پیوسته است!!!!


آویزان ماندیم که!!!! :(


خدایا ما تو سال 1393 از کجا کسی را پیدا کنیم که در رکوع نمازش زکات داده باشد تا با او دوستی کنیم و سرپرست خود قرارش دهیم؟


ولی ما می دانیم خدا این کلمات را برای همیشه ی بشریت فرستاده و نباید کار را بر ما دشوار کند پس احتمالا دوباره مشکل همیشگی را داریم!!


بی دقتی در ترجمه :(


خود نامردش است

مشکل کجاست؟


در ایمان آورندگان و نماز گذاران و زکات دهندگان که نیست چون هم واضح است و هم با معنی و هم جهان شمول مشکل در قید آخر است "و هم راکعون"


در کتاب لغت می گردیم ببینیم رکع به چه معنی ای است و آیا در قرآن جاهای دیگری هم از این کلمه استفاده شده است؟


وَظَنَّ دَاوُودُ أَنَّمَا فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ‌ رَ‌بَّهُ وَخَرَّ‌ رَ‌اکِعًا وَأَنَابَ ۩ ﴿٢٤﴾ص

و داوود گمان برد که مورد امتحان واقع شده پس از خدا طلب بخشش کرد و متواضعانه به زمین افتاد و به سوی خدا بازگشت


معنای رکوع تواضع است و برای همین به عمل تعظیم کردن در برابر خدا رکوع می گویند.


خب حالا با این معنی برویم و آیه را ترجمه کنیم:


ولیّ شما تنها خدا و پیامبرش و کسانی‌اند که ایمان آوردند؛ کسانی که نماز را بر پا می‌دارند و متواضعانه (بی منت. بدون ریا. بدون اذیت) زکات می‌دهند.


آخی یک عالمه دوست پیدا کردیم که میتوانیم با آنها ارتباط تنگ برقرار کنیم و بی دوست نماندیم. :)



خدایا ممنون که بی کس و کار نگذاشتیماون

  • مجید شفیعی