دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

مشخصات بلاگ

برای معرفی کتاب فیلم و سایر چیزها

آخرین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها

یک شاعر مست

شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۱۷ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام


فقط اومدم بگم شاطر عباس صبوحی رو بخونیم و چند تا از دو بیتیهاش رو که براتون انتخاب کردم،‌با هم بخونیم.


بسم الله


دست بر زلف زدم، شب بود، چشمش مست خواب

برقع از رویش گشودم تا درآید آفتاب


گفتمش خورشید سر زد، ماه من بیدار شو

گفت تا من برنخیزم، کی برآید آفتاب


****


چون قهوه بدست گیرد آن حب نبات

از عکس رُخش قهوه شود آب حیات


عکس رُخ او به قهوه دیدم گفتم

خورشید برون آمده است از ظلمات


****


نموده گوشهٔ ابرو بمن مهی لب بام

هلال یک شبه دیدم بروی بدر تمام


چو دیدمش به لب بام من به دل گفتم

که عمر من بود این آفتاب بر لب بام


***


برداشت سپیده دم حجاب از طرفی

بگرفت نگار من نقاب از طرفی


گر نیست قیامت از چه رو گشته عیان

ماه از طرفی و آفتاب از طرفی


***


ای دلبر عیسی نفس ترسائی

خواهم به برم شبی تو بی ترس آئی


گه پاک کنی با آستین چشم ترم

گه بر لب خشک من لب تر سائی


***

عالیه و شعر از گوش کلامش زده بیرون


شاطر عباس رو لا اقل در سایت گنجور میشه پیدا کرد



  • مجید شفیعی

نظرات (۱۰)

سلام . . .
بسیار سپاس گزارم از راهنمایی های سازنده تون . همیشه  نیازمند این نقدهای ریشه دار و دوستانه شما سروران بزرگوارم  هستم  بازم سپاس ویژه . . .
اما عذر بدتر از گناه من :
1 - شراب دوری : اضافه تشبیهی ؛ دوری به شرابی تشبیه شده که سر کشیده می شود .
2 - همیشه که دوری نبوده لاجرم این اتفاق در یک روز افتاده و قبلا موانست و مجالست بوده و کلی ارتباط  بین دو نگاه ، گاهی پر از شادی و گاهی هم سرشار از غم . حالا من هم از نگاهی که قبلا به نگاه نورانی اش انداخته ام فروغ غم گرفته ام و حالا هم بعد از آن همه مجالست از این دوری پیش آمده غمگین هستم دیگر . نمیشه بعد از آن همه هم نشینی با سرکشیدن شراب دوریش غصه دار شد ؟
3 - منم من ، میهمان هر شبت ، لولی وش مغموم
منم من ، سنگ تیپاخورده ی رنجور
 منم ، دشنام پس آفرینش ، نغمه ی ناجور
نه از رومم ، نه از زنگم ، همان بیرنگ بیرنگم
بیا بگشای در ، بگشای ، دلتنگم
( اخوان ثالث )
و یا :
منم آن سنگ ته ِرود که تیپا خورده

پشت پا از همه ی مردم دنیا خورده
( سید مهدی نژاد هاشمی )
درست می فرمایید بیشتر مایه طنز دارد . ولی حافظ و سعدی هم در ابیات عاشقانه خود از مایه های طنز بسیار استفاده کرده اند :
حافظ :

- صوفی نهاد دام و سر حقه باز کرد

بنیاد مکر با فلک حقه باز کرد

ویا

بنما به من که منکر حسن رخ تو کیست ؟

تا دیده اش به گزلک غیرت برآورم

و شعر معروف حافظ به مگس خان که از طرف محمود افغان فرماندار شیراز شد « ای مگس حضرت سیمرغ . . .

سعدی :

تو بدین نعت و صفت گر خرامی در باغ

باغبان بیند و گوید که تو سرو چمنی

و یا :

مبر ظن کز سرم سودای عشقت

رود تا بر زمینم استخوان هست ؟

بازم از عنایت بی شائبه شما نهایت سپاس را دارم ولی اگر این عذرهای من بر گناهانم شدّت داد لطفا رنجیده خاطر نشوید فعلا اول راهم بی هیچ راهنما و استادی استاد من فقط شما دوستان ارجمندم هستید . .






پاسخ:
سلام

ممنون و موفق باشی

:)
@}----
سلامی دوباره چو بوی خوش آشنایی . . .
ممنونم که دعوتما پذیرفتین . . .
شعریم که درج کرده بودین زیبا بود . بازم ممنون . . .
موفق باشین . . .
پاسخ:
:)
@}-----
سلام . زیبا بودند . استفاده کردم . مرسی . به ما هم سر بزنید لطفا .
پاسخ:
سلام

خوش اومدی

ان شا الله خدمت میرسم

:)
@}-----

سلام

قبلأیه جایی یه چیزایی از ایشون خوندم اما یادم نمونده بود

جالبه که بیشتر شعرای قدیمی وجه مثبتی داره اما عاشقانه های جدید بیشتر گلایه ست

پاسخ:
سلام

قدیم حیرانی نداشتن

ته ش میشدن استاد مسلم شعر شهریار

الان حیرونی موج میزنه و ضعف

و ناچارا از کوزه همان برون تراود که در اوست

:(

زیبا بود فکرت

ممنون

:)
@}------
چون قهوه بدست گیرد آن حب نبات....
عالی بود...سپاس
پاسخ:
سلام

نوش جان


:)
@}-----
آفرین :)
پاسخ:
سلام

میدونی از کجا پیداش کردم؟

داشتم یه بیت میگفتم تو هوای ماه رمزون که یه سرچ کردمو کلا بیخیال شعر گفتن شدم از بس شعرش خوب بود


:)
@}-----
شاطر عباس رو شما به یه دانشجوی ادبیات شناسوندین یادتون هست؟با کدوم غزل؟؟
شعرهاش واقعا معرکه است شاطری که شاعر شد:)
پاسخ:
سلام

اوهوم

روز ماه رمضان زلف میفشان که فقیه
بخورد روزه ی خود را به گمانش که شب است

:)
@}----
اشعار زیبایی بود. ممنون
پاسخ:
سلام

نوش جان

:)
@}-----
  • مغــــز مداد
  • شب ضعیف است


    کور مادرزاد....
    ادامه دارد این سطرها
    می نویسم بار دیگر ...

    چه شعرهای مغزداری
    ممنون
    پاسخ:
    سلام

    شاطر عباس بی سواد.....

    خوندنیه

    :)
    @}-----
  • فریاد در سکوت
  • سلام
    دو بیتی دوم رو دوس داشتم ممنون بابت معرفی :)
    پاسخ:
    سلام

    زنده باشی

    :)
    @}----

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی