دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

مشخصات بلاگ

برای معرفی کتاب فیلم و سایر چیزها

آخرین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها

از پست قبل چه فهمیدم ...

شنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۱۹ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم


سلام


از پست قبل و نظرات دو تا چیز فهمیدم


اول اینکه ما عادت کردیم که قرآن را بی دقت بخوانیم و دلیلش هم این است که بهمان گفته اند فهم این کلام کار ما نیست  ...


دوم اینکه از این آیات عصمت اهل بیت مرسوم(امامان علی، حسن و حسین و حضرت زهرا) فهمیده نمیشود همانطوری که همه اشاره کردن این آیات خیلی واضح درمورد زنان پیامبر هست و دستوراتی بیشتر از سطح جامعه به آنها داده شده و خدا گفته که خواسته که آنها را پاک گرداند پاکی زیاد و مطمئن. مثل اینکه مثلا معلمی در بین شاگردهایش شاگردهای با استعدادی داشته باشد و برای آنها مشق اضافه بدهد و کلاس بیشتر بگذارد ... و این برای بارور شدن استعداد آنهاست و در مورد زنان پیامبر برای حفظ بیشتر آنها از انحرافات است چون طمع به آنا به دلیل جایگاهشان بیشتر است و این پاکی حاصل تلاش بیشتر خود آنهاست و نه اتفاقی تکوینی.


خلاصه اینکه هدفم از گذاشتن پست قبل این بود که ما اگر با دید خالص به سراغ قرآن برویم چیزهایی رو میفهمیم که همه می فهمن و اگر با معارف پدرانمون و بدون تفکر و تدبر و تامل سراغ قرآن برویم چیزهایی را از متن متوجه میشیم که هیچ کس متوجه نمیشود شکلک های شباهنگShabahang


مثل همین بحث عصمت اهل بیت که با هیچ سیریش و چسب و جوش و پیچ و مهره ای به این متن نمی چسبه ولی ما به راحتی برای اثبات عصمت اهل بیت به این آیه استناد میکنیم و خجالت نمی کشیم با اینکه این آیات نه در مورد عصمت هستش و نه در مورد کسانی که مدنظر ما هستن.


به هر حال باید دانست که این کتاب فصل الخطاب هست "إِنَّهُ لَقَوْلٌ فَصْلٌ ﴿١٣﴾ طارق" و نمیشود فهم کسی را بر آن بار کرد بلکه باید فهم را با این کتاب شکل داد و از آن در قول و رفتارمان استفاده کنیم.

مثل حضرت زهرا در خطبه ی فدک

مثل امیر مومنان در نامه مالک

و یادمان نرود که خود پیامبر مامور است که از این کتاب برای حرفایش استناد بیاورد و نه اینکه این کتاب مستند به پیامبر بشود "فَاسْتَمْسِکْ بِالَّذِی أُوحِیَ إِلَیْکَ ۖ إِنَّکَ عَلَىٰ صِرَ‌اطٍ مُّسْتَقِیمٍ ﴿٤٣﴾زخرف"


یک کلام و ختم کلام، این کتاب حرف آخره و هیچ کس نمی تواند فهمی را که از آن متن فهمیده نمیشود را به این کتاب بار کند با این بهانه که این کتاب محکم و متشابه دارد! چرا که خود خدا فهمیده شدن این کتاب رو بعهده گرفته و ضمانت کرده "ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا بَیَانَهُ ﴿١٩﴾قیامت"


یک چیزی که در تفاسیر زیاد دیده میشود و خیلی غلط است این است که زیاد مینویسند این آیه برای اینجا نیست یا این سوره جاش اینجا نیست یا از این دست حرفا... شاید بگوید دلیلت برای رد این ادعا ها چیست؟ شکلک های شباهنگShabahang


میگویم دو چیز: اول " إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ‌ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿٩﴾حجر" خدا ضمانت کرده حفاظت از این کتاب را. دوم خودش گفته که جمع و جور کردن و سبک خوانده شدنش به عهده ی خودش "إِنَّ عَلَیْنَا جَمْعَهُ وَ قُرْ‌آنَهُ ﴿١٧﴾ قیامت"


به هر حال باید دانست که خدا این کتاب را ساده کرده تا همه مخاطبش باشند "فَإِنَّمَا یَسَّرْ‌نَاهُ بِلِسَانِکَ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُ‌ونَ ﴿٥٨﴾دخان و با همین مضمون (97)مریم و چهار بار وَلَقَدْ یَسَّرْ‌نَا الْقُرْ‌آنَ لِلذِّکْرِ‌ فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ‌ ﴿١٧﴾(22)(32)(40) قمر"و بتونن ازش برداشت کنند و خدا بارها و بارها دعوت کرده همه ی مردم را به تعقل و تفکر "بِالْبَیِّنَاتِ وَالزُّبُرِ‌ ۗ وَأَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ‌ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُ‌ونَ ﴿٤٤﴾ نحل"در این کتاب و تاسف خودش را بارها اعلام کرده از اینکه مردم از ظن پیروی می کنن "وَمَا یَتَّبِعُ أَکْثَرُ‌هُمْ إِلَّا ظَنًّا ۚ إِنَّ الظَّنَّ لَا یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئًا ۚ إِنَّ اللَّـهَ عَلِیمٌ بِمَا یَفْعَلُونَ ﴿٣٦﴾ یونس"و فکر نمی کنن و فقط اهل فکر و تعقل هستند "کَذَٰلِکَ نُفَصِّلُ الْآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ ﴿٢٨ روم"که با این کتاب ارتباط درستی برقرار میکنند.


و به راستی باید


یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّـهِ وَرَ‌سُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلَىٰ رَ‌سُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی أَنزَلَ مِن قَبْلُ ۚ وَمَن یَکْفُرْ‌ بِاللَّـهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُ‌سُلِهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ‌ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِیدًا ﴿١٣٦﴾نسا


هان ای کسانی که ایمان آوردید! به خدا و پیامبرش و کتابی که بر پیامبرش به تدریج فرو فرستاد و کتاب‌هایی که قبلاً نازل کرده، بگروید و هر کس به خدا و فرشتگانش و کتاب‌ها و پیامبرانش و روز بازپسین کافر شود، در حقیقت دچار گمراهی دور و درازی شده است.


توکل بر خدا

  • مجید شفیعی

نظرات (۱۸)

  • گلاره امیری
  • کلا" فکر کنم دیگه دارین رفیق ناباب میشین و بدآموزی دارین!!!(مزاح می فرموییم)...از جهت عقاید عجیب غریب و رادیکال تون که این همه آدم با دلیل و مدرک نتونستن رای شما رو برگردونن...

    منم دیگه حوصله و وقت بحث کردن رو ندارم...فقط اینو بگم که اون اشتباهاتی که حتی در قرآن به پیامبر گوشزد شده، گناه نبوده؛چون پیامبر معصومه...بلکه "ترک اولی" بوده...یعین برای رسول خدا بهتر بوده که اون کار رو انجام بده،و چون انجام نداده ترک اولی کرده...پیامبر و امام معصوم هیچ وقت گناه نمی کنه...تا حالا ندیده بودم که یه شیعه چنین عقایدی داشته باشه...

    @---}-------
    پاسخ:
    سلام

    زنده باشید

    یادم نمیاد گفته باشم پیامبر گناه کردن. گفتم اشتباه در مدیریت.

    من اصلا برام اهمیتی نداره که بحث کنم یا نه.
     فقط چیزی رو که به نظر اشتباه بود رو یادآور شدم و دعوت کردم به اندیشیدن
    تو کامنتهای امین عزیز هم نوشتم نتیجه اندیشیدن قاعدمند حتما گمراهی و رادیکال شدن نیست

    عاقبتمون بخیر
    :)

    @}-----
  • گلاره امیری
  • اولین باره که می بینم کسی به معصومیت رسول الله و علی و فاطمه و حسن و حسین و چهاده معصوش اعتقاد نداره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    اگه معصوم باشن فایده اش برای ما چیه؟!؟!؟!

    اینه که کسی نمی تونه ادعا کنه دین ما تحریف شده!!!!

    اینه که مطمئن میشیم قرآن مون، و آموزه های دینی مون همونیه که خدا گفته و بشری دست کاری اش نکرده!!!!!!!!!!

    مطمئن میشیم داریم با خدا حرف می زنیم و خدا هم داره با ما حرف می زنهو این وسط کسی حرفی رو دست کاری نکرده و تغییر نداده!!!!!!!!!!!!
    پاسخ:
    دین ما که تحریف زیاد شده

    قرآن تحریف نشده

    و اینکه عصمت تنها پیامبر دارن و اونم تو مباحث رسالتشون و این شامل دیگران نمیشه و حتی شامل دیگر جنبه های زندگی پیامبر هم نمی شه حتی مدیریت اجتماعیشون. که نمونه هایی از اشتباهات ایشون ذکر شده در قرآن

    و یه نکته مهم هم هست و اونم اینه که:

    وَمِن قَبْلِهِ کِتَابُ مُوسَىٰ إِمَامًا وَرَ‌حْمَةً ۚ وَهَـٰذَا کِتَابٌ مُّصَدِّقٌ لِّسَانًا عَرَ‌بِیًّا لِّیُنذِرَ‌ الَّذِینَ ظَلَمُوا وَبُشْرَ‌ىٰ لِلْمُحْسِنِینَ ﴿١٢ احقاف

    این قرآنی که ما انقد تحریف نشده بودنش برامون مهم و البته کاری باهاش نداریم به هر حال تصدیق کننده ی توراتی هستش که ما تحریف شده میدونیمش و این جزو چیزای خنده داره به نظرم

    یه مقدار باید فکر کنیم به موضوعات قرآنی و حرفای خدا تو قرآن

    عصمت اهل بیت برای ما معلوم نیست اگر هم باشه به دردمون نمیخوره و فقط پیامبر تو دریافت و ابلاغ وحی عصمت دارن

    و البته وظیفه ی دیگری هم ندارن

    وَأَطِیعُوا اللَّـهَ وَأَطِیعُوا الرَّ‌سُولَ ۚ فَإِن تَوَلَّیْتُمْ فَإِنَّمَا عَلَىٰ رَ‌سُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ ﴿١٢﴾ تغابن

    میگه حرف خدا و رسول رو گوش کنید که اگر نکردید رسول وظیفه ی دیگه ای غیر از ابلاغ پیام ما نداره


    تحریف شدن و نشدن هم انقدرها مهم نیست که اگر بود خدا تورات و انجیل و دیگر کتب آسمونی رو که حرفای خودش بوده رو حفظ می کرد و میگم ما نیاز داریم به فکر کردن به نظرم بد شبیه بنی اسرائیل شدیم

    أَلَمْ تَرَ‌ إِلَى الَّذِینَ أُوتُوا نَصِیبًا مِّنَ الْکِتَابِ یُدْعَوْنَ إِلَىٰ کِتَابِ اللَّـهِ لِیَحْکُمَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ یَتَوَلَّىٰ فَرِ‌یقٌ مِّنْهُمْ وَهُم مُّعْرِ‌ضُونَ ﴿٢٣ ذَٰلِکَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لَن تَمَسَّنَا النَّارُ‌ إِلَّا أَیَّامًا مَّعْدُودَاتٍ ۖ وَغَرَّ‌هُمْ فِی دِینِهِم مَّا کَانُوا یَفْتَرُ‌ونَ ﴿٢٤ فَکَیْفَ إِذَا جَمَعْنَاهُمْ لِیَوْمٍ لَّا رَ‌یْبَ فِیهِ وَوُفِّیَتْ کُلُّ نَفْسٍ مَّا کَسَبَتْ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ ﴿٢٥﴾آل عمران

    زیادی این شکلی شدیم (
    وَغَرَّ‌هُمْ فِی دِینِهِم مَّا کَانُوا یَفْتَرُ‌ونَ)

    :(

    :)

    @}----
  • گلاره امیری
  • ظاهرا" این پست خیلی پر حاشیه شده...منم نمی خوام حاشیه ی جذدیدی بهش اضافه کنم...فقط دو تا چیز:

    1.شما از کجا می دونین من اسم همسر رهبر انقلاب رو نمی دونم؟!؟!؟! خخخخخ  :)

    (این نکته مهم نیست...مزاح فرمودیم...)  :)

    2.یعنی شما به عصمت پنج تن آل عبا اعتقاد ندارین؟!؟!؟!؟!
    پاسخ:
    دلیلی براش ندارم

    اگه دارید من می شنوم و معتقد میشم اگر دلیلتون دلیل باشه

    و اگر هم معصوم باشند نوش جونشون ... کارایی ش برای ما چیه؟

    :)

    @}----
  • کریمی اصفهانی
  • سلام عیدتون پربرکت

    چند روزی داشتم فکر میکردم به این پست دوم، گفته بودم که سوال خودم بود :)

    قطعا این حرف درسته که قرآن انچنان ساده بیان شده تا هرکسی چه عرب چه عجم چه شیعه چه یهودی این کلام رو فهم کنه و از اون بتونه استفاده کنه همانطور که خود قرآن گفته اما فکر میکنم اینکه فقط متن رو ببینیم و فقط از روی اون بخونیم ناشکری نعمت های خداست، ناشکری در اثر استفاده نکردن؛ و قطعا کسیکه در کنارش علم( علم واقعی که هر نظری رو علم نمیدونم)  کلام یا لغت یا تفسیر یا ... رو داره باید از این علوم برای درک عمیقتر آیات 70 لایه ای قرآن استفاده کنه و خداوند هم ازش انتظاری بالاتر از مثلا یک آفریقایی گینه که هیچ وسیله ی ادراک عمیقی پیشش نیست داره( ما جای خدا نیستیم و حق قضاوت اینکه دارای امکانات ایمانش بالاتره یا اون بی امکانات با درک جزیی از قرآن رو نداریم)

    مثال زیاده اما مثلا در روایت از امام داریم که منظور از لؤلؤ و مرجان در سوره رحمان امام حسن و امام حسین علیهم السلام است و با تفاسیری که خب این یعنی چی و به چه درد فهم در زندگی آدمیان میخوره و...

    فکر میکنم پیامبر به هزار دلیل که هم رفتار رو شامل میشه و هم این تفسیر و لایه برداری صحیح از قران رو گفتند قران و اهل بیت از هم جدا نمیشوند تا روز قیامت

    پاسخ:
    سلام
    عیدتون مبارک

    ممنون از وقتی که گذاشتید و اندیشه ای که می کنید

    و این رو فقط عرض میکنم که ما چون شیعه هستیم بدون تفکر (چون اگه تا صبح هم فکر کنیم به این معنای لولو مرجان نمی رسیم) این دست روایات رو می پذیریم و این همون چیزی هستش که خلاف خواست و اراده ی خداوند هستش و این 70 لایه رو هم من نمی دونم منبعش کجاست که هر جایی هم که باشه فکر میکنم روایتی هستش که خلاف قرآن و رد میشه.

    درک روایات ممکنه اما اطمینان به اونها اشتباه محض به خاطر اینکه هیچ اطمینانی به اونها نیست و خود اهل بیت و رسول خدا قول شون رو مظروط کردن به اینکه با قرآن تضاد و تعارض نداشته باشه که در این موارد داره و باید کنار گذاشته بشه.

    ممنون از توجهتون

    :)
    @}----
    واقعا ممنونم که منو روشن کردی وگرنه یه عمر تو جهل و نادونی گیر می کردم. خیلی سپاسگذارم که بهم فهموندید لغت نامه دهخدا لغت نامه عربی نیست.
    منم میدونم که عربی نیست. برای این از لغت نامه دهخدا و اشعار شاعران ایرانی استفاده کردم که بگم دست بودن معنی ید اینقدر مشهوره بین ایرانی ها که نه تنها شاعراشون تو شعرها استفاده کردن بلکه تو فرهنگ لغاتشون هم هست.
    و اینکه ربطی به سن و سال من نداره و از چندین قرن پیش استفاده میشده. پدیده نو ظهوری هم نیست.

    اما چیزی که من می خواستم از ید استفاده کنم این نیست که بگم خدا دست داره. من کافر نیستم و می دونم که خدا دست نداره و اصلا خدا جسم نیست. این مثال رو از این جهت آوردم که بگم قضاوت از روی ظاهر کاری خطا و اشتباه هست.
    اگه شما ظاهر بین باشی نمی تونی فرق طلای اصل با بدل رو بفهمی. از روی ظاهر نمیشه بگی یک خونه خوب هست یانه چون ممکنه داخلش پر از عیب و ایراد باشه. از روی ظاهر آدما نباید در موردشون قضاوت کرد. از روی ظاهر نمیشه فهمید یک کتاب خوبه یا نه. از روی ظاهر نمیشه گفت یک ماشین خوبه یا نه. از روی ظاهر حتی نمی شه میوه مثل هندونه و خربزه انتخاب کرد.

    تمام حرف من همینه نباید از روی ظاهر قضاوت کرد. به قول شما باید ترجمه فنی بشه. منم قبول دارم ولی در کنار ترجمه فنی باید به یه سری چیزای دیگه هم توجه کرد.

    حالا شما میگی نباید استفاده کرد من میگم باید استفاده کرد. مخصوصا از شأن نزول آیات. یعنی اینکه یک آیه در چه زمان و در چه مکان و در چه شرایطی نازل شده و قبل و بعد از نزول آیه پیامبر چه کاری انجام دادند و چه چیزهایی گفتن.

    آدم حقیقت جو میره دنبال حقیقت از روی ظاهر قضاوت نمی کنه.
    پاسخ:
    آدم حقیقت جو اصلا قضاوت نمیکنه بلکه درست میفهمه

    اگه معنای ظاهر رو با هم درست مفاهمه کنیم اون وخت می فهمیم که ظاهر آدم رو به اشتباه نمیندازه

    برای تشخیص طلای ناب شما ناچاری اون رو به محک بزنی و این یه کار ظاهری  هستش اما فنی

    برای تشخیص یک خونه ی خوب ظاهرش رو با دقت بررسی میکنی و این یعنی به معماریش توجه میکنی به جنس شیرآلاتش به نوع و جنس سیم کشیش نقشه و تایید اسکلت و پی رو میخونی به تهویه و نوع و حجم هواساز و سیستم گرمایش و سرمایش و عایق بندی توجه میکنی مجموعه ی این پرسشگری های ظاهری میشه تشخیص یه خونه ی خوب

    در مورد آدمها درست میگی و ما هیچ راهی به درون آدمها نداریم مگر اون چیزهایی که خودشون ظاهر میکنن و مهم در مورد آدمها اینه که ما حق نداریم اونها رو قضاوت کنیم آدم بد و خوب به ما مربوط نمیشه. اما اط ظاهر افراد البته با دقت میشه فهمید اون آدم آدم مرتب و منظم و با ادب و مقرراتی ای هست یا نه و ا این نظر هم میشه فهمید شما با چجور آدمی در تماسی (در مورد پیامبر بهش میگفتن محمد امین و هیچ کالبد شکافی ای هم نکرده بودند ایشون رو فقط از روی ظاهرشون)

    ظاهر کتاب شامل تمامی خطوط نوشته های درونش میشه و از روی همین خطوط و نوشته ها میشه بعد از خوندن ظاهریش گفت که این کتاب خوبی هست یا نه

    و از روی ظاهر هم میشه گفت یه ماشین خوبه یا نه همونطوری که همه میرن ماشین میخرن و اگه علم و تجربه ی ماشین شناسی رو داشته باشن می فهمن کدوم ماشین تصادف کرده کدوم ایراد فنی داره کدوم جلو بندیش ایراد داره و از این دست که تمام اینها از بازدید ظاهری ولی فنی ماشین بدست میاد

    خربزه و هندونه رو هم که همه از روی ظاهر نتخاب میکنن و البته اگه کسی ظاهر رو خوب تشخیصبده خرید خوبی رو ثبت کرده
    خربزه ی زِبر خربزه ی شیرینه و از صدای هندونه می فهمیم که هندونه ی خوبی هستش

    به هر حال ممنونم که قبول داری باید فنی و با دقت ترجمه کرد و اینکه شما میگی باید سراغ شئن نزول رفت و اینها رو شما میگی و توجه نداری به اینکه خدا و رسول این رو نمی گن و فقط از ما خواستن که فکر کنیم که ما شا الله همین یدوننه رو نمی کنیم

    مثلا من سوال میکنم وقتی از آیه تطهیر عصمت فهمیده نمیشه و اسم این افراد یا نصبشون هم توش نیست چطور میشه اون رو به این آیه حقنه کرد؟

    من ازت سوال میکنم اگه شما سنی مذهب بودی یا مثلا مسیحی آیا بازهم این رو میفهمیدی؟ و قبول میکردی که اراده ی خدا روایت ام سلمه س؟

    معلومه که نمی کردی و این همون ایرادی هستش که وارده.

    یعنی اگه خدا اراده کرده باشه اهل بیت مورد نظر شیعه از توی این آیه عصمتشون فهمیده بشه باید خدمتش عرض کنیم که توانایی این رو نداشته که منظورش رو خودش برسونه و موجود ضعیفیه که برای فهمونده شدن حرفش لازمه که مثل ام سلمه ای بیاد و داستان بگه تا منظور خدا فهمیده بشه که عمرا خدا ذره ای ضعف داشته باشه در بیان مقصودش

    خطبه ی 18 نهج البلاغه رو بخونیم

    بدوییم

    :)

    @}----- 
    قابل توجه شما لازمه بدونی که من اینها رو از لغت نامه دهخدا پیدا کردم (توجه داشته باش فقط یک لغت نامه، باقیش رو خودت برو سرچ کن)

    ید

    دست یعنی از منکب تا انگشتان و یا کف دست و مونث آید و اصل آن یَدْی ٌ می باشد و یَدان تثنیه آن . ج ، اَیدی ، یدی [ ی ُ / ی َ / ی ِدی ی ] . جج ، اَیادی . (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). دست . (ترجمان القرآن جرجانی ص 108) (غیاث ) (دهار). دست تا کتف یا کف دست تا سربند. (از آنندراج ):
    آن یکی رِجْل گفته آن یک ید
    بیهده گفته ها ببرده ز حد.                     سنایی

    گلیمی از خانه ٔ یاری بدزدید و حاکم قطع یدش فرمود. (گلستان )

    هرکه از مال وقف بدزدد قطع یدش لازم نیاید. (گلستان )

    عاقبت همه یداً واحده شدند و به نصر هجوم بردند. (ترجمه ٔ تاریخ یمینی ص 387)

    ید بیضا(یا ید بیضاء) ؛ از جمله ٔ معجزات حضرت موسی (ع ) بود که چون دست را در زیر بغل برده بیرون می آورد نوری ظاهر می گشت که همه ٔ عالم را روشن می کرد. (ناظم الاطباء) (از غیاث ) (آنندراج ). از جمله ٔ معجزات حضرت موسی (ع ) بود. گویند هرگاه دست از بغل برمی آورد نوری از دست او تا به آسمان تتق می کشید و عالم روشن می شد و چون به بغل می برد برطرف می شد. و بعضی گویند در کف دست او نوری بود که چون آینه می درخشید و به جانب هرکه می داشت بیهوش می شد و چون دست را به بغل می برد به هوش می آمد و بعضی گویند که کف دست موسی (ع ) سوخته بودو نشان سفیدی از سوختگی آتش در دست او بود. اﷲ اعلم . (برهان (

    ترا با من شریک کرد، و این عصا و ید بیضا که تقریر کرده بود. (قصص الانبیاء ص 99).

     

    کجا خورشید رخشان را بپوشد زیر دامن در
    بدان ماند که اهریمن همی پوشد ید بیضا.                       معزی

     

    زهی به تقویت دین نهاده صد انگشت
    مآثر ید بیضات دست موسی را.                                 انوری

     

    به شعر خاطر عطارهمدم عیسیست
    از آنکه هست چو موسیش صد ید بیضا.                        عطار

     

    ید
    دست, ایدی جمع, ایادی جمع جمع, یدان و یدین: تثنیه ید, دودست

     

    ببین دوست عزیز شما هنوز تو معنی یه کلمه ید گیر کردی و من هر چی میگم میشه دست میگی نه نمیشه. اونوقت می خوایی از قرآن سر در بیاری؟؟؟
    مشکل شما ها اینه که خودتون رو علامه دهر می دونید و فکر می کنید همه چی بلد هستید.
    نه آقا جان من همچین هم نیست. برای یک کتاب درسی ساده احتیاج به معلم و کتاب کمک آموزشی هست اونوقت قرآن احتیاج به معلم نداره؟

    خوبیش اینه که دوستان خودشون هر حرفی رو همینجوری قبول نمی کنن و میرن تحقیق می کنن و سرچ می کنن تا از قضیه سر در بیارن.

    مطمئنا کسی که حتی نمی دونه معنی یک کلمه ساده چیه نمی تونه درک درستی هم از قرآن داشته باشه.

    من دیگه در رابطه با این مطلب حرفی ندارم. اونچه که باید می گفتم رو گفتم.
    پاسخ:
    خب الهی شکر که امروز یک چیز جدید یاد گرفتم و فهمیدم که لغتنامه ده خدا یه لغتنامه ی عربی هستش و میشه معنای لغات عربی رو در اون پیدا کرد

    برادر امین من لااقل مثل اسم قشنگت امانت دار باش و معنای کلام عربی رو از لغتنامه عربی پیدا کن

    فدای تو بشم و به خدا میسپارمت و خوشحالم که خیالت از بابت نیندیشیدن بندگان خدا راحته و البته خود خدا هم هزار بار گفته این بندگان من کمترشون اهل تعقل هستند

    امیدوارم در این عید عزیز دماغت چاق باشه و نیازی به دلجویی نداشته باشی و از دیگران دستگیری کنی و منجیل ماشینت پاره نشه و سگ دستش شغال غوز نشه به قول قیدار

    و خدا رو شکر که من میدونم معنای ید دست هم میشه و امیدوارم تو هم معانی دیگش رو زودتر یاد بگیری
    اینجوری که شما میگی نه متوجه نشدم. آخه حرفت دوتاست. میگی قرآن خودشه و خودش نباید به چیز دیگه رجوع بشه. از یه طرف میگی باید بری کتاب دیگه رو نگاه کنم. این دوتا با هم نمی خونه.

    در مورد ید من بازم سرچ کردم از چند نفر هم پرسیدم همه گفتن میشه دست. اگه طبق گفته شما از روی ظاهر آیه بخواهیم بریم بازم میشه دست خدا یعنی خدا دست داره. من نمی دونم والا فرهنگ لغت شما چیه؟
    اینا به کنار. فرض می کنیم معناهای دیگه هم داشته باشه. چیزی که کلمه ید برای عموم معنی میده دست هست. (چون از چند نفر پرسیدم گفتن میگم برای عموم) اگه همه بخوان از روی ظاهر قضاوت کنن و نرن دنبالش همه میگن خب ید که میشه دست الله هم که میشه خدا. پس ید الله یعنی دست خدا.

    احسنت به تو. خوب منم همین رو میگم دیگه. میگم آدم بره دنبالش و اون اصل قضیه رو در بیاره. نمیشه از رو ظاهر قضاوت کرد.

    «یادمون نره که قرآن خورد خورد و در جواب سوالات و اتفاقها نازل شده و هر بخشش مستقلا با معنی هستش»
    عزیز من منم همین رو میگم دیگه. میگم برو ببین اتفاقی که افتاده این آیه نازل شده چی بوده؟ چه ایرادی داره من برم ببینم قضیه چی بوده؟ این خانواده که خدا گفته کیا هستن؟ آیا پیامبر به شخص خاصی اشاره کرده یا نه؟

    پس شما نشنیدی میگن حرف حرف میاره. پس شما نشستی تو یه جمعی و صحبت نکردی. یا به حرفا توجه نکردی. تو جمع ها از همه چیز صحبت میشه. فوتبال، سیاست، فیلم، افتصاد و.... ولی چرا هیچ کی نمیگه همه دیوونه هستن؟ چرا نمی گن حواس پرت شدن اینا؟؟
    مثل همین صحبت خودمون. مگه بحث سر آیه تطهیر نبود؟ چطور آیات دیگه هم بهش اضافه شد. مثل آیه الیوم اکملت لکم دینکم؟ پس ما هم دیوونه و حواس پرت هستیم دیگه؟

    ان شاء‌الله در مورد این آیه هم صحبت می کنیم.

    اشتباه نکن. اگه بری متن عربی و ترجمه رو نگاه کنی نوشته کسانی که نماز را برپا می دارند و در حال رکوع زکات می دهند.
    فکر می کنم داستان اینکه حضرت علی به فردی هنگام نماز انگشتر داد دیگه مشهور باشه

    جالبه برام. شما دارید همه اون وقایع تاریخی که پشت آیات هست رو مخدوش می کنید.

    چطور مشهور بودن هیتلر و چنگیز رو قبول داری ولی مشهور بودن روایت ام سلمه رو قبول نداری؟

    پس ما فقط مطالب کلی رو بگیریم دیگه؟‌
    من برام سوال پیش اومد: هیچ جای قرآن نگفته صبح دو رکعت ظهر چهار رکعت و ..  نماز بخون.
    خیلی خب ما کل رو میگیریم. خدا گفته نماز بخون. من از امروز تمام نماز هامو یک رکعتی می خونم. دلیلیش هم اینه که خدا گفته نماز بخون نگفته چند رکعت بخون.
    بعد شما چرا صبح چهار رکعت نمی خونی؟‌ اصلا چرا چهارتا همه رو هشت تا بخون؟ چه کسی گفته باید این مقدار رکعت خونده بشه؟ از کجای قرآن این رو فهمیدی شما؟؟؟
    کجای قرآن نوشته سوره حمد رو تو نمازها باید خوند؟؟

    من با تفکر به ستاره ها و کهکشان ها هم متوجه عضمت خدا میشم و وقتی به اینجا رسیدم خدای با این عظمت رو عبادت می کنم. بیکارم بیام بشینم قرآن به این بزرگی رو بخونم؟؟؟
    پاسخ:
    سلام

    - من کدوم کتاب رو گفتم!!!!!
    فرهنگ لغت رو میگی!؟

    فرهنگ لغت از کی تا حالا کتاب و مطلب تفسیری شده. جدل و انکار حقایق نکنیم. اگه عربی می فهمی همونم نیاز نداری ببینی اگر نه که باید بری ببینی دیگه این که سخت نیست. چرا انکار میکنی

    هیچ کتابی لازم نیست بخونیم قرآن است و قرآن :)

    - بجای اینکه از این و اون بپرسیم بریم فرهنگ لغت رو ببینم

    - خب تفاوت تفریط شما با اعتدال من اینه که من میگم متن رو (هر متنی رو) باید فنی ترجمه کرد نه عوامانه وگرنه گرفتار همون ایراد دماغت چاقه می شیم.

    معنی دماغت چاغِ چیه؟ معنی دستگیری چیه؟ معنای دلجویی چیه؟ سگ دست تو خودرو به چه معناست؟ منجیل در سیستمهای انتقال قدرت چیه؟ و به همین صورت

    ببین امین جان ما ناچاریم فنی و با دقت ترجمه کنیم و این غلط نیست و ترجمه ای هم که به دست میاد نه بی معنی هست نه مشکل دست دار شدن خدا رو داریم و نه نیازی به روایت و تاریخ و ... چرا چون صحیح ترجمه کردیم

    - در مورد ظاهر به کلماتی که بالا ذکر کردم توجه کن ظاهر اینا با معنی شون دوتاس و ما برای فهمیدن معنی اینها نیاز نداریم بریم تاریخ بخونیم یا فلسفه یا روایت باید به فرهنگ لغت مراجعه کنیم همین

    - مهم هست و بلکه مضر هم هست و ضررش رو هم داریم میبینیم این میشه که از یه مطلب بی ربط به عصمت و بی ربط به یه سری آدم عصمت اونها رو میفهمن!!! انحراف از این بیشتر هم مگه میشه

    به این حرفم دقت کن

    با این وضعی که شما میگی بهتر نیست خودمون رو مسخره نکنیم و قرآن رو ببوسیم و بذاریم کنار و بریم تاریخ بخونیم و به روایات عمل کنیم،‌اونم خلاف خواست و اراده ی خدا؟ این راه حتما غلط هست و تو پست مفصل و با استناد به قرآن توضیحش رو دادم

    - چون حرفهای مهمی نیست. نشستن دور هم و از هر دری حرف بی سر و ته میزنن و حتما آدم عاقل از این جمعها و اینجور بحثها جدا میشه و خودش رو درگیر نمیکنه و حتما کسی که وسط حرفش چیزه دیگه ای رو میگه در حد اینکه داره درمورد آشپزی حرف میزنه یهو بگه امروز ما پوزه کفار و دشمنان رو به خاک مالیدیم دیوانه س و اختلال شدید حواس داره

    - نه صحبت سر آیه تطهیر نیست صحبت سر فهم و روش صحیح فهم هر چیزی و ازز جمله قرآنه. دقت ک برادر. بعد هم من اون آیه رو نیووردم شما به عنوان مثال اوردی و من هم توضیح دادم و رد کردم

    - خب اشتباه ترجمه کردن دیگه و توضیح هم دادم راکعون یعنی خاضع هستند یعنی منت نمیذارن موقع زکات دادن و ربطی هم به اون حادثه نداره
    من از شما سوال میکنم الان بین دو نماز معمولا فقرا در مساجد تقاضای کمک میکنن اگه کسی دس کنه جیبش و تو رکوع صدقه شو به این فقیر بده دقیقا میشه مصداق این آیه و این یعنی میره بغل دست امیر المومنین و خدا و رسول و باید حرفش رو گوش کرد!؟؟؟؟ خدا وکیلی مسخره نیست. یه خورده فکر کنیم درمورد حرفایی که بهمون زدن عیبی نداره به پیر به جون عیبی نداره

    - چون خلاف آیه هست این رو میگم و برام مهم نیست تو تاریخ چه اتفاقی افتاده مهم برام قرآن و فهم درستش

    - همان. چون خلاف قرآنه

    - این بحث ربطی به بحث ما نداره و همون اختلال حواس رو شامل میشه D:
    ببین عزیز من بحث ما در مورد اونچیزی که تو قرآن نیست که نیست بحث ما در مورد متن قرآن و فهمیده شدنشه
    هر وقت بحث این شد که نماز رو از کجا فهمیدی که چطور بخونی و کی بخونی و شرایطش چیه و اندازه ش چیه به این سوالات که نه جدل بی موردت جواب میدم

    اما برای اینکه این بحث ت هم بی جواب نمونه عرض میکنم ما از قرآن میفهمیم که باید نماز بخونیم و وضو بگیریم و اوقاتش رو میفهمیم و میفهمیم و میفهمیم اما در مورد سبک و روشش چیزی نگفته و ما هم از هیچی واضحه که چیزی نمی فهمیم و ناچارا باید بریم سراغ روایت و اینبار باید روایات رو فهم کنیم که روش فهم روایت کاملا با روش فهم قرآن متفاوته

    امیدوارم که این بحث رو خوب فهمیده باشی و دچار جدل بی خودی مثل اون بحث کتاب اول بحث نشیم

    بحث ما سر فهم قرآنه نه نماز خوندن

    - اتفاقا نظر قرآن هم همینه و فکر کردن و تعقل رو برای رسیدن به سعادت کافی میدونه

    وَقَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ‌ ﴿١٠﴾ملک

    و گفتند اگر ما میشنیدیم یا (آقا به این یا دقت کنیم) فکر می کردیم در گروه دوزخیان نبودیم

    وَلَقَدْ أَضَلَّ مِنکُمْ جِبِلًّا کَثِیرً‌ا ۖ أَفَلَمْ تَکُونُوا تَعْقِلُونَ ﴿٦٢﴾ یس

    و همانا (شیطان) گروه بسیاری از شما را گمراه کرد، آیا تعقّل نمی کردید


    فکر نکنیم دین پدرانمون ته حق و بررسی ش کنیم دو تا نتیجه داره

    یا روششون درسته که بهش عمل میکنیم و اینبار اختیارا و نه تعبدا

    یا روششون غلطه که روندمون رو اصلاح میکنیم و با اونا تو جهنم نمیریم

    این که دیگه هم عقلانی هستش و هم دستور قرآنه


    دوست دارم امین جونم

    :)

    @}----

    :-*
    سلام
    بالاخره من نفهمیدم باید به غیر از قرآن مراجعه کنیم یا نه؟
    از یه طرف میگی برو مفردات راغب و جامع التفاسیر رو نگاه کن از یه طرف میگی فقط خود قرآن رو نگاه کن!!!!!

    اما در مورد ید. از موقعی که ما یادمون میاد معنای ید دست بوده. حالا چطور شده جدیدا معنای دیگه میده من نمیدونم.
    شما هی میگی ظاهر این آیات در مورد عصمت اهل بیت نیست. خوب منم میگم ظاهر اون آیه نشون میده که خدا دست داره. این که دیگه حرف غیر منطقی نیست. هست؟؟؟
    بازم می پرسم ما به ظاهر آیات نگاه کنیم یا نگاه نکنیم؟؟؟

    بله اگه بخواییم همینجوری معنی کنیم بریم خوب نمی شه اثبات کرد که این آیه در مورد عصمت اهل بیت هست یا نه. ولی مگه ما نباید تاریخ رو بخونیم و از وضع زندگی گذشتگان آشنا بشیم؟ خوب یک قسمت تاریخ هم تاریخ زندگانی پیامبر بوده. داستان نزول این آیه هم هست.
    من اینجور از نظر شما می فهمم اصلا نباید بریم سراغ اینکه آیات کی و کجا و چگونه نازل شدن و بعدش چه اتفاقی افتاد.
    مثل همون آیه «الیوم اکملت لکم ...» ما باید بدونیم منظور از الیوم چه روزی هست؟ میشه بدون اینکه بررسی کنیم بفهمیم منظور چه روزیه؟؟؟

    آها شما میگی باید قرآن رو از خودش فهمید نباید رفت به چیز دیگه نگاه کرد. اون بنده خدا تو اون مطلب یه مثال از قرآن آورده که اول آیه با آخر آیه تو یه بحث نیست. شما میگی تفسیر به رای کرده و باطل هست.
    من بازم نفهمیدم بالاخره باید چیکار کرد؟ باید از چیزهای دیگه کمک گرفت یا نه؟ باید از خود قرآن کمک گرفت یا نه؟؟؟
    بعدشم منظور نویسنده این بوده که لزومی نداره کل آیات یک سوره حول یک چیز بگرده. همونطوری که تو یه آیه لزومی نداره حول یک مسئله صحبت بشه.
    «دو مطلب جداى از هم در این آیه بیان شده است، یک مطلب مربوط به تحریم گوشت‏ هاى حرام، مگر در موارد اضطرارى و مطلب دیگر مربوط به کامل شدن دین و یأس کفّار که این قسمت کاملاً مستقلّ است»
    پس لزومی هم نداره که چون یه جا در مورد زنان پیامبر گفته همه آیه ها مربوط به اونها بشه.

    در مورد اینکه گفتین اون آیه در مورد روز غدیر نیست حتما برای روز هجرت به مدینه است لابد؟؟؟

    حتما بعدش هم می خوایی بگی آیه مباهله اصلا ربطی به اون قضیه نداشته یا اصلا پیامبر اون افراد رو با خودشون نبرده؟؟؟
    بعدش هم لابد میگید آیه « انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یوتون الزکوه و هم راکعون» که نازل شده اون شخص زکات دهنده در رکوع یه کس دیگه بوده و حضرت امیر نبوده؟؟؟ یا اصلا کسی در رکوع نبوده؟؟

    شما گفتین که «این متن بدون ادعاهای این بنده ی خدا همونطوری که جناب انصاریان ترجمه کردن فهمیده میشه و هیچ چیزی در مورد عصمت از این آیه در مورد هیچ کس فهمیده نمیشه که حالا ما بیایم به روایت ام سلمه بخوایم تمسک کنیم و بگیم این آیه در خانه ی او نازل شده و او گفته که پیامبر گفته که به این معناست»
    من از این حرفتون نتیجه می گیرم که ام سلمه دروغ گفته.
    جدای از این شما دارید میگید که نباید نگاه کنیم ببینیم کی چی گفته چه ام سلمه چه پیامبر چه هر کس دیگه ای. اگه اینجوریه منم میگم ابولهب آدم بسیار شریف و عزیزی بوده. هر کی هر چی گفته برای خودش گفته. و ایضاً هیتلر و چنگیز خان
    نه داداش من اینجوری نیست. اگه اینجوری باشه که شما میگی باید کل تاریخ رو ریخت دور. شما میگی ام سلمه گفته که این آیه تو خونش نازل شده و پیامبر اون حرف رو زده و اون جریان پیش اومده به ما مربوط نیست ظاهر آیه چیز دیگه ای هست. اگه بخواییم با این منطق بریم جلو همه چی که از گذشته می دونیم باید زیر سوال بره. 

    لازمه بگم که ما داریم قرآن هم ظاهر داره هم باطن و هر کسی با توجه به درکش می تونه از اون برداشت کنه. نمونه اش هم اینه که امام صادق یک آیه ای رو برای دو نفر دو جور تفسیر کرد.

    و اینکه اگه قرار باشه همه آیات رو از روی ظاهرش تشخیص بدیم که چی گفته و همینجوری جلو بریم دیگه نمی فهمم چرا گفتن که تو قرآن تفکر بشه. چیزی که ظاهر و آشکار هست که احتیاج به تفکر نداره. ما تفکر می کنیم تا به نتیجه و چیز خاصی برسیم. چیزی که در دسترس هست و جلو چشممونه که احتیاج به فکر نداره.
    پاسخ:
    سلام

    - واقعا میگی متوجه نشدی!!!!!!!!!!!!!!!!؟

    - اگه عربی میفهمی به هیچی مراجعه نکن اگر نه به فرهنگ لغت(لغتنامه) مراجعه کنید. جامع التفاسیر رو از این جهت گفتم که توش چند لغتنامه معتبر هست.

    - اما در مورد ید چون شما عمرت کمه یادت نمیاد باید بری تو لغتنامه نگاه کنی تا یادت بیاد. (واقعا این سبک حرف زدن اخلاقی و علمی هستش امین جان) :(

    - بله هست! حرف غیر منطقی ای هست. چون ید معانی مختلفی داره و ما باید متناسب با متن معنای درست رو پیدا کنیم و این حرف غلطی نیست.

    - به ظاهر آیات نگاه کنید ولی درست و فنی

    - باید همینجوری بخونیم و بریم چون تاریخ پاک و سالم منتقل نمیشه و در دست رس هم نیست و اگه بنا باشه فهم قرآن معطل تاریخ باشه دیگه نشانه ی خدا نیست یه متن بدرد نخور تاریخی میشه در کنار باقی متون. در مورد یوم که شما میدونید به معنای فقط روز نیست مثل "فی ستته ایام" یوم به معنی دوره س و با توجه به اینکه آیه در سوره ی مائده که آخرین سوره قرآنه از نظر نزول هستش منظور خدا خاتمه ی رسالت و نزول قرآن و کامل شدن احکام و بیان مقاصد الهی هستش. و ربطی به روز خاصی نداره

    - از همه چی برای فهم میشه کمک گرفت اما نباید استناد کرد حتی به خود قرآن چون هر آیه ای تو بستر خودش واضحه و نیازی به چیزی نداره
    یادمون نره که قرآن خورد خورد و در جواب سوالات و اتفاقها نازل شده و هر بخشش مستقلا با معنی هستش. در یک کلام نباید چیزی رو بر قرآن بار کرد یا این فکر رو داشت که قرآن مبهمه و مثلا نیاز داره که شئن نزول اون رو روشن کنه یا حدیث نبوی و غیر نبوی

    - مث این میمونه که شما وسط صحبت کردنت با من در مورد فوتبال یه هو برگردی بگی هوا چقدر خوبه و اگه این رو جدا بگی بهت میگن اختلال حواس داری و دیوونه ای و جالبه که این حرف رو آدم به خدا و پیامبر نسبت بده!!!!! کل یه سوره نه ولی بخشی از سوره که مرتب هست و از لحاظ معنی وابسته به هم هستن باید واحد دیده بشه و نهایتا اگه چیزی از بخشی از آیه فهمیده بشه نباید به معنای بی ربط بودن با سایر بخشها باشه وگرنه همونطوری که عرض کردم اتهام اختلال حواس وارد میاد

    - ممنون بابت لحن تمسخر آمیزت و نه توضیحش رو دادم ان شا الله که بدرد بخور باشه :(

    - بله کسی تو رکوع نیست و آیه ربطی به امیر مومنان نداره هر چند که ایشون در صدر مومنین هستند و ته دوست برای اونها. رکوع به معنای خضوع هست و برای همین به این فعل نماز رکوع میگن "رکع" رو تو قرآن سرچ کنید میفهمید که چی میگم و البته اگه اون صفحه اس که این آیه توش هست رو ببینیم میفهمیم این آیه برای چی هستش. ببینید تاریخ رو نمیشه به این متن سنجاق کرد به این خوب فکر کنید. این تذکر من خیلی راه گشاست :)

    - حالا یا او دروغ گفته یا کسانی که این سخن رو به او نسبت دادن و اصلا چه ربطی به مطلب ما داره

    - ابولهب رو که قرآن درموردش قضاوت هم کرده جهنم هم بردتش اگه بنا بر جدل داری که من میبوسمت و فقط میشنومت ولی این راهش نیست امین من عزیز دلم در مورد هیتلر و چنگیز هم عرض میشود که آدمهای خونریزی بودن این طور که مشهوره و من ازشون بدم میاد

    - همه چیز تو تاریخ زیر سوال هست چه ما بخوایم و چه نخوایم ولی این شامل قرآن نیست و نمیشه به قول ویل دورانت: بخش عمده تاریخ حدس است و باقی تعصب

    این حرف یه مورخ بزرگ و باید جدی گرفته بشه

    - باطن هم اگه داشته باشه که من چندان قبول ندارم مورد بحث ما نیست و کسی هم نمیتونه بگه این مطلب از باطن قرآن فهمیده می شه و تنها ما میتونیم مطالب کل و جزعی رو از توش بفهمیم که اونم فهمش برای همه حاصل میشه

    - تفکر باعث میشه که عبودیت برسیم و به توحید که هدف خدا از خلقت آدمه و وقتی میگه تفکر کنید یعنی قابل فهم هستش دیگه و اینم موید ادعای خداست :)

    :)

    @}-----

    دوس ت دارم امینم
  • گلاره امیری
  • ممنون...

    په نه په!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    خب درباره ی نظرم توی پست قبل دیگه!!!!!!!!!!!
    پاسخ:
    تو دو تا پاراگراف اولتون با اینکه حرفای خوبی زدید ولی ارتباطی بین آیات و حرف شما پیدا نمیکنم و از این آیات اینگونه فهمیده میشه که نزدیکی به پیامبر باعث وضع این قوانین شده نه در چشم مردم بودن

    ممکن بگید چه فرقی میکنه
    فرقش اینه که مثلا ماها هیچکدوم زن رهبر انقلاب رو ندیدیم و اسمش رو نمیدونیم و تاثیری هم در زندگی ما نداره
    ولی نزدیکی اون به رهبر میتونه امتیازات وحشتناکی براش بیاره و یا با عدم تقوی ش رهبر رو منحرف کنه یا با ارتباطات نامشروعی که برقرار میکنه اموال و نوامیس مردم رو تباه کنه برای همینه که میگم مهم نزدیکی به پیامبر و نه در چشم مردم بودنشون

    کما اینکه در سوره حجرات به زنان پیامبر میگه که با مردم ارتباطتون رو کم کنید و از پشت پرده با اونها ارتباط داشته باشید

    و به همین دلیل من نمیدونم این آیات رو میشه به هنرمندان و کسانی که تو چشم مردم هستند تسری داد یا نه

    ببینید گلاره خانوم تو خوندن یه متن مهم فهمیدن اونه نه بیان مقاصد خودمون بر روی اون متن یا با استناد به اون متن

    که در بخش اول (دوپاراگراف) متن شما رعایت نشده ولی بخش دوم خوبه خیلی خوبه و استفاده های خوبی هم کردید و اشاره به جای دیگه ای از قرآن هم خوب بود.

    ولی اینجا هم سوال پیش میاد که آیا شوهر شما اجازه داره به این بهانه که شما ازش مالی رو مطالبه کردید یا دعوتش کردید به توسعه زندگی شما رو طلاق بده؟

    که من جدا کردن زنان پیامبر رو از سایر زنها در این آیات به این دلیل می دونم و این از الطاف خداست که این سختیها رو بر عموم جامعه بار نکرده و تسری نداده و البته به مردها این اجازه رو نداده که به بهانه ی واهی زنش رو طلاق بده
    خیلی خیلی معذرت می خوام
    شما تو همون نظرات پست قبلی نوشتین:
    «حتی در مورد قیامت به جد میگه که هر کی رو که بخواد به بهشت میبره و هرکی رو بخواد به جهنم و تا هر وقت بخواد همون جا نگه میداره» به نظر من اصلا اینجوری نیست
    فکرشو بکن طرف میاد هزار جور ظلم و ستم می کنه بعد اون دنیا خدا بیاد بهش بگه خیلی خوشم اومد باهات حال کردم برو بهشت!!!
    بعد یکی هم بیاد آدم سالم و پاک و با تقوایی باشه اون دنیا خدا بهش بگه از قیافت خوشم نمیاد برو جهنم!!!!

    واقعاً عدل خدا اینجوریه؟! ؟!
    پاسخ:
    این به من مربوط نیست عین آیه قرآنه

    وَلِلَّـهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۚ یَغْفِرُ‌ لِمَن یَشَاءُ وَیُعَذِّبُ مَن یَشَاءُ ۚ وَاللَّـهُ غَفُورٌ‌ رَّ‌حِیمٌ ﴿١٢٩﴾ آل عمران


    و آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است، فقط در سیطره مالکیّت و فرمانروایی خداست. هر که را بخواهد می آمرزد و هر که را بخواهد عذاب می کند؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.


    و البته منظور خدا این نیست که این کار رو میکنه بلکه میگه قدرتش رو داره و هرکاری بخواد میکنه.

    آیه در بیان عظمت و قدرت خداست نه نوع قضاوت او
    ببخشید بازم
    اون لینک جواب این مطلب شما که تو نظرات پست قبلی بود رو آورده:
    «دقت هم بکند که یه آیه س و دلیلی نداره دو تا مطلب غیر مرتبط به هم کنار هم اورده بشه»
    پاسخ:
    کلش رو خوندم و جالبه که شیعه ادعایی نسبت به آیه داره و میگه رد ادعای اهل سنت

    این متن خالی الذهن نیست از نظر نویسنده اهل بیت معصوم هستند و بعد برای این ادعا اقامه دلیل کرده از قران که این همون تفسیر به رای هستش و باطل این متن بدون ادعاهای این بنده ی خدا همونطوری که جناب انصاریان ترجمه کردن فهمیده میشه و هیچ چیزی در مورد عصمت از این آیه در مورد هیچ کس فهمیده نمیشه که حالا ما بیایم به روایت ام سلمه بخوایم تمسک کنیم و بگیم این آیه در خانه ی او نازل شده و او گفته که پیامبر گفته که به این معناست.

    این ادعا همونطوری که گفتم با نشانه ی خدا بودن این کتاب منافات داره و اگر ما چیزی رو که از متن فهمیده نمیشه رو باید درست بدونیم پس دستور خدا برای تدبر در این کتاب به ما عبس که هیچ گمراه کننده س و این حتما درست نیست.

    در مورد مطلب غیر مرتبط هم عرض بکنم که مثال های ایشون غلط هستش و همین ایراد به همون دو آیه هم وارده و اون آیه برای روز غدیر نیست

    حالا بحث ش رو اگه عمری بود و حالی میکنیم

    ان شا الله
    خیلی ببخشید
    شما گفتین معنای ید دست نمیشه من رفتم تو قسمت ترجمه گوگل زدم ید نوشت دست بعد زدم ید الله نوشت دست خدا. قابل توجه شما.
    من تصمیم خودم رو گرفتم می خوام برم دست خدا رو ببوسم. اگه آدرسش رو داری بهم بده یا از یجا گیر بیار.قربون دستت

    پیشنهاد می کنم اون لینکی که گذاشتم اگه حوصله نداری کلشو بخونی فقط قسمت «رد دیدگاه اهل سنت» رو بخونی. به چند تا سوال جواب داده.
    پاسخ:
    ببینید گوگل که مرجع لغط عربی نیست

    من دست گیری رو اوردم که واضح بشه دیگه؟

    اجازه بدید لغط رو ببینم عرض میکنم خدمت تون

    یکی از جاهای خوبی که میتونید ببینید مفردات راغب هستش

    یا اگه جامعه التفاسیر دارید تو اون چند تا کتاب لغط هستش

    :)

    @}----

    ید در عربی به معنای چیزیست که با آن کارها انجام میشود و اطلاق آن به عضوی از بدن به دلیل این است که انسان با آن کارهایش را انجام میدهد و درست این است که از این معنا برای ید الله استفاده کنیم که نه برای خدا جسم قائل بشیم و نه ناچار بشیم تفاسیر تخیلی برای این ید جعل کنیم
    مثل جناح که معنای آن وسیله ایست که اشیا را به سرعت جا به جا میکند و برای همین به بال پرندگان جناح می گویند و در مورد ملائکه نباید بگوییم که بال دارند بلکه باید بدانیم که توان جابجایی با سرعت را دارند. حالا آن وسیله چیست؟ نمیدانیم و دلیلی هم ندارد تفاسیر تخیلی بکنیم
  • گلاره امیری
  • الان نه وقت دارم نه حوصله...! (به دلیل روزه داری و و گرمای هوا و صبح تا ظهر بیرون بودن و الان هم باید بیرون برم...گفتم که فکر نکنین دلخوری از شماست...)

    فعلا" برای پرسیدن این انرژی دارم:

    الان شما با نظر من موافق بودین یا منم از نظر شما اشتباه کرده بودم؟!

    بقیه شو بعدا" اگه حسش بود میام میگم...  :)
    پاسخ:
    در مورد نظرتون تو پست قبل؟؟؟

    خدا قوت بده بهتون و عبادات تون قبول

    :)

    @}-----
    نه دیگه
    شما میگی از روی ظاهر متوجه عصمت اهل بیت نمیشی. ظاهر آیه یه چیز دیگه میگه.
    تو اون مثالی که من آوردم میگم خدا گفته «ید الله»‌ یعنی دست خدا.
    بعد شما میگی نه باید درست ترجمه بشه و بری لغات رو نگاه کنی.

    اگه قراره از روی ظاهر یه چیزی نتیجه گیری بشه که خوب من میگم خدا دست داره و فردا می خوام برم دستشو ببوسم. اگه قراره نتیجه گیری نشه که خب نتیجه گیری شما هم اشتباهه.

    اتفاقا باید به شأن نزول توجه بشه. وگرنه ما چطور بفمیم چی به چی بوده. باید بفهمیم وقتی یک آیه نازل شده چه شرایطی برقرار بوده؟‌ پیامبر کجا قرار داشتند؟ بعد نزول آیه چه کاری انجام دادند یا چه چیزی گفتند؟ همه اینها باید مد نظر قرار بگیره تا درست متوجه منظور آیه بشیم.
    خوشبختانه این امروزه با وجود اینترنت پر سرعت و وجود کتابخونه های مختلف و ... کسی نیست که به کتاب ها و اطلاعات مختلف دسترسی نداشته باشه و نتونه شأن نزول یک آیه رو پیدا کنه.

    در ضمن شما گفتی «یادمون نره که خدا برای رسوندن نظرش نیاز به کمک نداره» پس چطور شما به من میگی برو کتاب ترجمه و لغت نگاه کن تا متوجه منظور «ید»‌ بشی؟؟؟ اونم چی ترجمه فنی!!!!!
    پاسخ:
    چرا دیگه

    D:

    ببینید ترجمه فنی یه چیزی هستش که همه مون میفهمیمش مثالش هم همون دستگیری بود و به همین دلیل ترجمه ید به دست اشتباهه و معنای دیگه رو هم ما از شئن نزول و روایت و فلسفه نفهمیدیم با مراجعه به سیاق آیه متوجه ش شدیم که همه اینها در توان همه هست

    توجه توجه توجه

    قرآن نشانه ی وجود خداست مثل عصای موسی و کبوتر عیسی و شتر صالح و جهان شمول هست و اگه قرار باشه این با چیزی غیر از خودش فهمیده بشه دیگه نشانه ی خدا نیست

    خطبه 18 نهج البلاغه رو ببینیم

    اما در مورد مراجعه به کتاب لغت این که دیگه خیلی طبعی هستش چون ما عرب زبان نیستیم و معنای گسترده ی لغاط رو نمیدونیم ناچاریم که به کتاب لغط مراجعه کنیم و این از بدیهیات هستش

    :)

    @}----

    ایراداتت جون دار نبود امین عزیزم

    :-*
    من هم با تفکر و تامل در آیات موافق‌تر از مراجعه به تفاسیرم. 
    پاسخ:
    سلام

    ممنون از حضورتون حنا خانوم

    ولی مراجعه به تفاسیر با دید همفکری کمک بسیار خوبیه

    به شرطی که اصول خودمون رو تو خوانش متن حفظ کنیم

    :)

    @}-----
    سلام
    خب اشتباه شما همینجاست. شما فقط می خوایید از روی ظاهر بفهمید چی گفته. مثل همون کسایی که برای وجود خدا جسم قائل میشن.
    میگی چطور؟ مگه تو قرآن نیست:‌«ید الله فوق ایدیهم» خب پس خدا دست داره دیگه. پس مثل من جسم داره. و چیزی که جسم داشته باشه با چشم قابل دیدن هست و محدود به مکان میشه. و این با ذات خدا در تضاد هست.
     

    بله از این آیات عصمت حضرت زهرا و همسرش حضرت علی و دو فرزندش امام حسن و امام حسین علیهم السلام رو نتیجه می گیریم.
    چرا؟؟؟
    چون اگه به شأن نزول آیه توجه کنی همه چیز مشخص میشه.
    این آیه تو خونه ام سلمه همسر پیامبر نازل شده. ماجراش هست می تونید برید پیدا کنید.

    اگه به این لینک برید و مطلب رو بخونید خیلی خوبه
    http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=142165
    پاسخ:
    سلام امین جان

    مشکل اینه که معنای ید دست نیست

    مثل اینکه ما تو فارسی میگیم دستگیری کردم از فلانی...

    از این متن هیچکس برداشت نمیکنه که من دست کسی رو گرفتم بلکه متوجه میشه که من کمکش کردم

    توجه کنیم که متشابهاتی که قرآن میگه همینهاست و باید با مراجعه به لغط و ترجمه ی فنی دچار این اشتباهات نشیم

    اما در مورد بخش دوم ایرادت عرض کنم که شئن نزول تو فهم هیچ جایگاهی نداره که هیچ حتما باید دیده نشه چون ما رو دچار انحراف میکنه و مضافا بر این که اگر کسی دسترسی به شئن نزول نداشته باشه در فهم این آیه دچار اشتباه میشه که این خلاف خواست و نظر خداست پس باید شئن نزول رو در نظر نگیریم


    یادمون نره که خدا برای رسوندن نظرش نیاز به کمک نداره و این حرف من نیست حرف خود خداست که تو پست بعد در موردش مفصل گفتم و حرف امیر مومنان تو خطبه ی 18 نهج البلاغه هم هست

    این خطبه رو حتما ببینید


    :)

    @}-----
    من خودم نشنیدم کسی از این آیه برداشت عصمت اهل بیت رو بکنه
    پاسخ:
    به به

    چرا هر جا میخوان بگن اهل بیت عصمت دارن میگن
    انما یرد الله لیذهب عنکم .....


    چرا ما که از اول بچه گی تا حالا همین رو دیدیم

    تو تمام ترجمه ها حتی نوشته بریم ببینیم

    :)

    @}----
    این همه دقت و این همه حرف داشت این آیه؟
    خب باهاتون موافقم تا حدودی ولی من وقتی با دقت بیشتر میخونم چیزهای بیشتری دستگیرم میشه مثلا این بار خیلی چیزها راجع به قوم بنی اسرائیل فهمیدم که قبلا متوجه نشده بودم ولی پست خوبی بود
    پاسخ:
    قوم بنی اسرائیل کجا بود تو این دو تا پست اون وخت

    شکلک های کلفاز >>www.kalfaz.blogfa.com<<