دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

مشخصات بلاگ

برای معرفی کتاب فیلم و سایر چیزها

آخرین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام


لب ببند و چشمها را هم ببند

آغوش بگشا و گیسو را نبند


موی تو باشد کمندی دلفریب

حبس باشد بازوانم در کمند



  • مجید شفیعی

بسم الله الرحمن الرحیم


سلام


هُوَ الَّذِی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَمَلَائِکَتُهُ لِیُخْرِ‌جَکُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ‌ ۚ وَکَانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَ‌حِیمًا ﴿٤٣﴾ احزاب


اوست که با فرشتگان خود بر شما درود می فرستد تا شما را از تاریکی ها به سوی نور بیرون آورد، و او به مؤمنان مهربان است.



خدا و ملائکه ش به ما درود میفرستن اگه مومن باشیم


  • مجید شفیعی

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام


آخر آتش به دلم زد که تو آتشکده ای

آب میخواهم از آن لعل لبت، میدهیم؟


  • مجید شفیعی

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام


ای عاشقان ای عاشقان دل را چراغانی کنید

ای می فروشان شهر را انگور مهمانی کنید


معشوق من بگشوده در روی گدای خانه اش

تا سر کشم من جرعه ای از ساغر و پیمانه اش


  • مجید شفیعی

بسم الله الرحمن الرحیم


سلام


از پست قبل و نظرات دو تا چیز فهمیدم


اول اینکه ما عادت کردیم که قرآن را بی دقت بخوانیم و دلیلش هم این است که بهمان گفته اند فهم این کلام کار ما نیست  ...


دوم اینکه از این آیات عصمت اهل بیت مرسوم(امامان علی، حسن و حسین و حضرت زهرا) فهمیده نمیشود همانطوری که همه اشاره کردن این آیات خیلی واضح درمورد زنان پیامبر هست و دستوراتی بیشتر از سطح جامعه به آنها داده شده و خدا گفته که خواسته که آنها را پاک گرداند پاکی زیاد و مطمئن. مثل اینکه مثلا معلمی در بین شاگردهایش شاگردهای با استعدادی داشته باشد و برای آنها مشق اضافه بدهد و کلاس بیشتر بگذارد ... و این برای بارور شدن استعداد آنهاست و در مورد زنان پیامبر برای حفظ بیشتر آنها از انحرافات است چون طمع به آنا به دلیل جایگاهشان بیشتر است و این پاکی حاصل تلاش بیشتر خود آنهاست و نه اتفاقی تکوینی.


خلاصه اینکه هدفم از گذاشتن پست قبل این بود که ما اگر با دید خالص به سراغ قرآن برویم چیزهایی رو میفهمیم که همه می فهمن و اگر با معارف پدرانمون و بدون تفکر و تدبر و تامل سراغ قرآن برویم چیزهایی را از متن متوجه میشیم که هیچ کس متوجه نمیشود شکلک های شباهنگShabahang


مثل همین بحث عصمت اهل بیت که با هیچ سیریش و چسب و جوش و پیچ و مهره ای به این متن نمی چسبه ولی ما به راحتی برای اثبات عصمت اهل بیت به این آیه استناد میکنیم و خجالت نمی کشیم با اینکه این آیات نه در مورد عصمت هستش و نه در مورد کسانی که مدنظر ما هستن.


به هر حال باید دانست که این کتاب فصل الخطاب هست "إِنَّهُ لَقَوْلٌ فَصْلٌ ﴿١٣﴾ طارق" و نمیشود فهم کسی را بر آن بار کرد بلکه باید فهم را با این کتاب شکل داد و از آن در قول و رفتارمان استفاده کنیم.

مثل حضرت زهرا در خطبه ی فدک

مثل امیر مومنان در نامه مالک

و یادمان نرود که خود پیامبر مامور است که از این کتاب برای حرفایش استناد بیاورد و نه اینکه این کتاب مستند به پیامبر بشود "فَاسْتَمْسِکْ بِالَّذِی أُوحِیَ إِلَیْکَ ۖ إِنَّکَ عَلَىٰ صِرَ‌اطٍ مُّسْتَقِیمٍ ﴿٤٣﴾زخرف"


یک کلام و ختم کلام، این کتاب حرف آخره و هیچ کس نمی تواند فهمی را که از آن متن فهمیده نمیشود را به این کتاب بار کند با این بهانه که این کتاب محکم و متشابه دارد! چرا که خود خدا فهمیده شدن این کتاب رو بعهده گرفته و ضمانت کرده "ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا بَیَانَهُ ﴿١٩﴾قیامت"


یک چیزی که در تفاسیر زیاد دیده میشود و خیلی غلط است این است که زیاد مینویسند این آیه برای اینجا نیست یا این سوره جاش اینجا نیست یا از این دست حرفا... شاید بگوید دلیلت برای رد این ادعا ها چیست؟ شکلک های شباهنگShabahang


میگویم دو چیز: اول " إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ‌ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿٩﴾حجر" خدا ضمانت کرده حفاظت از این کتاب را. دوم خودش گفته که جمع و جور کردن و سبک خوانده شدنش به عهده ی خودش "إِنَّ عَلَیْنَا جَمْعَهُ وَ قُرْ‌آنَهُ ﴿١٧﴾ قیامت"


به هر حال باید دانست که خدا این کتاب را ساده کرده تا همه مخاطبش باشند "فَإِنَّمَا یَسَّرْ‌نَاهُ بِلِسَانِکَ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُ‌ونَ ﴿٥٨﴾دخان و با همین مضمون (97)مریم و چهار بار وَلَقَدْ یَسَّرْ‌نَا الْقُرْ‌آنَ لِلذِّکْرِ‌ فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ‌ ﴿١٧﴾(22)(32)(40) قمر"و بتونن ازش برداشت کنند و خدا بارها و بارها دعوت کرده همه ی مردم را به تعقل و تفکر "بِالْبَیِّنَاتِ وَالزُّبُرِ‌ ۗ وَأَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ‌ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُ‌ونَ ﴿٤٤﴾ نحل"در این کتاب و تاسف خودش را بارها اعلام کرده از اینکه مردم از ظن پیروی می کنن "وَمَا یَتَّبِعُ أَکْثَرُ‌هُمْ إِلَّا ظَنًّا ۚ إِنَّ الظَّنَّ لَا یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئًا ۚ إِنَّ اللَّـهَ عَلِیمٌ بِمَا یَفْعَلُونَ ﴿٣٦﴾ یونس"و فکر نمی کنن و فقط اهل فکر و تعقل هستند "کَذَٰلِکَ نُفَصِّلُ الْآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ ﴿٢٨ روم"که با این کتاب ارتباط درستی برقرار میکنند.


و به راستی باید


یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّـهِ وَرَ‌سُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلَىٰ رَ‌سُولِهِ وَالْکِتَابِ الَّذِی أَنزَلَ مِن قَبْلُ ۚ وَمَن یَکْفُرْ‌ بِاللَّـهِ وَمَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُ‌سُلِهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ‌ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِیدًا ﴿١٣٦﴾نسا


هان ای کسانی که ایمان آوردید! به خدا و پیامبرش و کتابی که بر پیامبرش به تدریج فرو فرستاد و کتاب‌هایی که قبلاً نازل کرده، بگروید و هر کس به خدا و فرشتگانش و کتاب‌ها و پیامبرانش و روز بازپسین کافر شود، در حقیقت دچار گمراهی دور و درازی شده است.


توکل بر خدا

  • مجید شفیعی