دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

مشخصات بلاگ

برای معرفی کتاب فیلم و سایر چیزها

آخرین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها

پنج قانون اشنایدر

دوشنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۳، ۰۳:۲۳ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام


والدین بی مسئولیت برای محافظت از کودکانشان چند چیز به آنها میگویند


اول

از کسی محبت نگیر

دوم

به کسی محبت نکن

سوم

از کسی محبت نخواه

چهارم

به خودت محبت نکن (خودت را تحویل نگیر)

پنجم

وقتی نیاز به محبت نداری اون رو بگیر


اینها را برای محافظت از کودک به اشتباه به او میگویند که کسی از او سو استفاده نکند و بعد یادشان میرود آنرا پس بگیرند و ما در زمان بزرگسالی هم متاسفانه با همین قواعد با دیگران برخورد میکنیم


یعنی وقتی نیازی داریم طلب نمی کنیم و ناراحت میمانیم که چرا کسی ما را درک نمی کند

یعنی وقتی نیاز داریم محبت کنیم آنرا دریغ میکنیم تا سوارمان نشوند

یعنی وقتی نیازی داریم آنرا از کسی که به ما میدهد نمی گیریم تا کوچک نشویم

یعنی وقتی نیاز داریم به خودمان روحیه بدهیم آنرا از خود دریغ میکنیم تا خودخواه و مغرور نشویم

یعنی وقتی نیاز به لطف کسی نداریم و آنرا به ما میدهند آنرا میگیریم با اینکه هیچ نیازی به آن نداریم (ضرب المثل: آب نطلبیده مراده)


به ما گفته اند که محبتی که طلب شود بی ارزش است. در صورتی که اینطور نیست! اتفاقا کسی که از او می خواهیم و به ما کمک میکند و دریغ ندارد ارزشمند است


باید دیدمان را عوض کنیم

حرفمان را بزنیم

نیازمان را طلب کنیم

نیاز طلب شده ی دیگران را پاسخ دهیم

به خود لطف کنیم و برای خود ارزش قائل


و یاد بگیریم که عمل افراد را با خود آنها یکی نکنیم و به افراد محبت کنیم و کارشان را قضاوت نه، توصیف کنیم همراه نوازش که او بفهمد خودش را قبول داریم و دوست داریم و عملش چنین است و چنان نتیجه ای دارد


مثلا با آدم بد قولی دوستیم!

لازم نیست به او توهین کنیم یا دوستی با او را بهم بزنیم تنها کافیست با او قراری نگذاریم و از باقی توانایی ها و ارزشهایش بهرمند شویم و از او لذت ببریم


یاد بگیریم بی منت و بدون شرط محبت کنیم و این کار را برای اینکه خودش ارزش دارد و لذت، انجام دهیم

  • مجید شفیعی

نظرات (۸)

مجید جان ؛
چند روز پیش پسرم ( که البته درحال حاضر دانشجواست ) بهم میگفت : از رونالدو خوشبخت تر دیگه وجود داره ؟
گفتم مگه چی داره ؟
گفت بگو چی نداره ! پول بی حد و حساب ! خونه و ماشین و زندگی و جوونی و شهرت و سلامتی و اهل فساد نبودن و ...
خلاصه کلی برام شرح کشّاف داد ...
بهش گفتم من رونالدو رو نمیشناسم ( البته چون فوتبالی نیستم راستش تلفظ اسمشم کمی برام سخت بود ...) ولی یکی خوشبختر از ایشون میشناسم ...
پسرم گفت کی ؟
بهش گفتم اون شخصیتی که وقتی توی زندان بوده و زندانبان در سلول رو براش باز میکرده گفته : من روشنائی میدیدم و زندانبان تاریکی ...
گفتم رسیدن به این مرحله از زندگی خوشبختیه ...و کار هرکسی نیست ...
بهش گفتم ( البته اگه اشتباه نکرده باشم ! ) نلسون ماندلا خوشبخت واقعیه که بعد از یه عمر کامل زندانی کشیدن وقتی آزاد شد اعلام کرد از هیچ کس کینه به دل ندارد ...
خب راستش کمی پسرم به فکر فرو رفت ...
مطلبتون زیبا بود و قابل تامل ولی کاش گوش شنوائی هم بود ...
پاسخ:
سلام

گوش شنوا که خدا کلی گشته و پیدا نکرده ما که دیگه ته صفم نیستیم و دنبال گوش نیستیم

میگم کسی خواست گوش کنه نخواستم که نخواسته دیگه

ما تسلطی بر هم نداریم


نکته ت به آقا زاده عالی بوده

عالی

ممنون

:)
@}---
چه خوبه که وقتی به چیزی داری فکر میکنی و راجع بهش تصمیم میگیری بعد میبینی یکی دیگه داره تصمیمت رو عملی میکنه ، اینطوری با شهامت تر و با خیال راحتتر میری سراغ فکرت و مطمئن میشی که باید عملی کنی. ی چن وقته تو این فکرا هستم که ی طور دیگه نگاه کنم به محبتهام .... بی منت، بدون توقع
قبول دارید که خیلی کار سختیه. ی بار فکر کنم تو وبم هم راجع به این موضوع حرف زده باشم ولی هنوز نتونستم با روح سرکشم کنار بیام.
یعنی شاید ناخودآگاه در قبال محبتم ، محبت خواستم یا چیزی فراتر از این
ولی وقتی اومدم این متن رو خوندم تو وبتون سرشار از انرژی و قوت قلب شدم.
فکر کنم آدم باید یکم از خودخواهیش کم کنه
پاسخ:
سلام

یا خود خواه تر باشه با یه نگاه درست

یه خطر هم هست!!!!

کارهایی هست که مشارکتیه
اینا رو نباید با این حسها قاطی کنیم
وگرنه دوباره حالمون بد میشه

:)
@}----
شما خودتون چقدر به این حرفا عمل می کنین؟
پاسخ:
سلام

یه چند وقتیه دارم عمل میکنم
خیلی خوب بوده

البته خب تو ترک عادتشکست هم وجود داره ولی بنام عمل به همین رونده عاقلانه و محبت آمیزه

توکل بر خدا

:)
@}----
ممنونم برای مطلب خوبتون. 
پاسخ:
سلام


زنده باشید

:)
@}---

امتحانا سبک و کارها روال باشه به امید خدا
سلام مجید جان عزیز و گرامی ؛
راستش شرمنده که چند وقتیه بشدت کم کار شدم ...
چندتا پست نوشتی که من باید ، باید اونارو بخونم ...
اگه نخونم ضرر کردم ...
راستش الانم فقط اومدم رسمن ازتون دعوت کنم که برای بازخوانی خاطرات انقلاب به خونه ی خودتون تشریف بیارین ...
دوست دارم وقتی مطالبم منتشر میشن مثه همیشه نگاه گرم و صمیمی دوستان خوب و عزیزی چون شمارو بر روح و روانم احساس کنم ...
مطلب خاصی نیست ولی چون درد دلهائی است که بعد از سی و شش سال برا اولین بار به یمن و قدم وبلاگ دار شدن دارم مینویسم دوست داشتم شما هم در این بازخوانی حضوری گرم و موثر داشته باشی ...
از تاریخ 93/11/01 تا 22 بهمن تقریبن هر سه چهار روز یه پست میزارم انشاالله ...
و صد البته اصلن اجباری هم نیست ...
مثل همیشه و بیشتر از همیشه براتون احترام خاصی قائلم ...
پاسخ:
سلام
ممنون دعوتتم

حتما و منتظر دیدن یه برهه از تاریخ در یه شهر دیگه با روایت یه حاضر در اون زمان هستم و خیلی برام با ارزشه


زنده باشی

:)
@}-----
من با همش موافق هم با حرفهای شما هم حرفهای مینا مدارس ما متاسفانه خیلی چیزهاش باید عوض بشه که میشه سیستم از سر تا ته معیوبه و حواس هیچ کس هم نیست که زندگی فقط درس نیست زندگی مهمتر از درسه رابطه مهمتر از درسه انسان خوب بودن بنده ی خوب بودن مهمتره فک میکردم میتونم وقتی معلم شدم این چیزها رو به بچه ها بدم ولی اونقدر دست و پای ما رو بستن که فرصت نفس کشیدن هم ازمون گرفته شده
پاسخ:
سلام

با بچه ها اینجوری برخورد کنیم
اینا یاد دادنی نیست

چشیدنیه

اینکه بخوای و بهت بدن

اینکه بی چشم داشت محبت کنیم

اینکه ...

:)
@}----
  • نقطه چین
  • من فهرستی از آنچه در مدرسه به ما یاد نمیدهند را تهیه کرده ام :

    آنها به ما یاد نمیدهند که چگونه کسی را دوست بداریم
    آنها به ما یاد نمیدهند که چگونه در شهرت به درستی زندگی کنیم
    آنها به ما یاد نمیدهند که چگونه در گمنامی ، از زندگی لذت ببریم
    آنها به ما یاد نمیدهند که چگونه از کسی که دیگر دوستش نداریم جدا شویم
    آنها به ما یاد نمیدهند که به آنچه در ذهن دیگری میگذرد فکر کنیم
    آنها به ما یاد نمیدهند که به کسی که در حال مرگ است چه بگوییم
    آنها به ما هیچ چیزی را که ارزش یاد گرفتن داشته باشد یاد نمیدهند ..
    { نیل گیمن }
    جلد نهم از کتاب مرد ماسه ای ..




    "  ممنون از مطلب ِ خوبتان  "

    پاسخ:
    سلام

    شکه شدم وقتی به تهش رسیدم

    :)))))

    کلی خندیدم

    ممنون
    خواهش میکنم
    نوش جونتون
    :)
    @}----

    سلامتی یعنی چه ؟

    - سلامتی یعنی چه ؟ یکی بدنش سالم ولی اندیشه اش بیمار است . یکی دلش بیمار

    ولی بدنش سالم است ویکی تن و دل و اندیشه اش جمله بیمار است . سلامتی به

    معنای سلام گفتن ھمه ارکان وجود به ھمدیگر است و به صاحبش . و سلام صاحبش

    به کل وجودش و این یعنی صلح و آرامش و دوستی انسان با خودش .


    ٢- وقتی عضوی رنجور است یعنی در صلح با سائر اعضاء نیست و با صاحبش

    مسئله دار است ھمانطور که صاحبش با آن عضو درگیر است .

     

    از کتاب " حقِ بودن " استاد علی اکبر خانجانی ص 23

    پاسخ:
    ممنون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی