دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

مشخصات بلاگ

برای معرفی کتاب فیلم و سایر چیزها

آخرین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها

ببینیم خدا چی میگه (6) دوباره

شنبه, ۶ دی ۱۳۹۳، ۱۰:۱۵ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام


پست درباره ی برزخ را دوباره نویسی میکنم:


در باورهای ما هست که وقتی مردیم روحمان شاهد رفتار اطرافیان میماند تا هنگامی که در قبر قرار گیرد و بعد نکیر و منکر می آیند و سوال و جواب و آمدن پیامبر و ائمه و حضور در جامعه ی اموات و آغاز زندگی برزخی که در آن متنعمیم یا معذب و گذران میکنیم تا در صور دمیده شود و قیامت برپا!!


خب بررسی این مدعاها و باورها با عقل که راه به جایی ندارد و عقل درمورد آن ساکت مطلق است اما میتوان سراغ منابع نقلی رفت که سه دسته است:


اول: کسانی که تجربه ی مرگ را دارند

دوم: روایات از معصومین و نه مکاشفات

سوم: قرآن


اول: در مورد روش اول باید گفت که اگر کسی بدنش از فعالیت باز ماند و دوباره به فعالیت برگشت ما نمی توانیم آن شخص را کسی که تجربه ی مرگ را داشته بدانیم. او حتما تجربه ی متفاوت از همه ی ما داشته ولی آن تجربه حتما مرگ نیست چرا که مرگ را برگشتی نیست (با توجه به قرآن و عقل هم این ادعا را می فهمد و امکان آن را تایید می کند)


دوم: در مورد بخش دوم باید گفت که این بخش متوقف به قرآن است و اگر با قرآن تعارضی نداشته باشد قابل قبول است پس باید اول سراغ قرآن رفت و موضع قرآن را دانست


سوم: کلام خداست و به این عنوان پذیرفتیمش. چون کلام خالق و مسلط بر این عالم است، تنها گزینه ی معتبر و بدون خدشه ی در دست برای بیان کیفیت عالم بعد از مرگ خواهد بود


در مقدمه خیلی گذرا باورمان درباره ی مرگ و قبر بیان شد و حالا قرآن را می خوانیم برای دانستن کیفیت زندگی بعد از مرگ:


بهترین آیه، که مربوط به عزیر نبی میشود:

أَوْ کَالَّذِی مَرَّ‌ عَلَىٰ قَرْ‌یَةٍ وَهِیَ خَاوِیَةٌ عَلَىٰ عُرُ‌وشِهَا قَالَ أَنَّىٰ یُحْیِی هَـٰذِهِ اللَّـهُ بَعْدَ مَوْتِهَا ۖ فَأَمَاتَهُ اللَّـهُ مِائَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ ۖ قَالَ کَمْ لَبِثْتَ ۖ قَالَ لَبِثْتُ یَوْمًا أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ ۖ قَالَ بَل لَّبِثْتَ مِائَةَ عَامٍ فَانظُرْ‌ إِلَىٰ طَعَامِکَ وَشَرَ‌ابِکَ لَمْ یَتَسَنَّهْ ۖ وَانظُرْ‌ إِلَىٰ حِمَارِ‌کَ وَلِنَجْعَلَکَ آیَةً لِّلنَّاسِ ۖ وَانظُرْ‌ إِلَى الْعِظَامِ کَیْفَ نُنشِزُهَا ثُمَّ نَکْسُوهَا لَحْمًا ۚ فَلَمَّا تَبَیَّنَ لَهُ قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّـهَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ‌ ﴿٢٥٩﴾ بقره

ترجمه ی بخش قرمز:
پس خدا او را برای صد سال
میراند و بعد برانگیختش و گفت: چقدر توقف کردی؟ جواب داد: یک روز یا بخشی از یک روز

دوم
قَالُوا یَا وَیْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْ‌قَدِنَا ۜ ۗ هَـٰذَا مَا وَعَدَ الرَّ‌حْمَـٰنُ وَصَدَقَ الْمُرْ‌سَلُونَ ﴿٥٢﴾ یس

گفتند وای بر ما چه کسی ما را از خوابگاه هایمان بر انگیخت

سوم
قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ ۖ قَالَ یَا لَیْتَ قَوْمِی یَعْلَمُونَ ﴿٢٦﴾ یس

گفته شد وارد بهشت شو! گفت کاش قوم من میدانستند(وضعیت الان من را) کمی توضیح سه نبی بر  قومی برانگیخته شدند و مردی آنها را تایید کرد و او را کشتند و بلافاصله وارد بهشت می شود و می گوید کاش قوم من حال من را می دانستند (شاید جایگاه شهدا این گونه باشد و ورود بی حساب به بهشت)


چهارم

وَحَاقَ بِـَالِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذَابِ النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا غُدُوًّا وَ عَشِیًّا وَ یَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُواْ ءَالَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ. (45و46) غافر


و فرعونیان را عذاب سخت فرو گرفت، هر صبح و شام بر آتش عرضه مى شوند، و روزى که رستاخیز برپا شود فرعونیان را در سخت ترین عذاب در آورید



حالا ببینیم از این چهار آیه ی واضح چه بر می آید و چه فهمیده میشود!


من این را میفهمم که فاصله ی بین مرگ و دمیدن در صور و برانگیخته شدن، در نظر مومن و مجرم مانند یک خواب بعد از ظهر است یا خواب طولانی یک روز و برای مومنان خاص و مجرمان خاص حیات متنعم بدون حساب و حیات معذب بدون حساب وجود دارد تا روز قیامت که وارد فضای آن عالم شوند


و بازهم باید تاسف خورد از علمایی که بدون در نظر گرفتن این آیات، روایاتی را که خلاف تعبیر "خواب بعد از ظهر" است را می پذیرند و بر اساس آن کتابهای مفصلی درباره ی عالم قبر و کیفیت این عالم مینویسند و ...


دوستان! ما قرآن را مهجور رها کردیم بدون تعارف باید منتظر این باشیم که در قیامت سرگردان باشیم که بار اعمالمان را گردن کسی بیندازیم که وجود ندارد و سوختن یعنی همین. نه تفکر میکنیم و نه به قرآن نظر داریم و کورکورانه تبعیت میکنیم و ...


امیدوارم این متن را واضح نوشته باشم

  • مجید شفیعی

نظرات (۵)

سلام
گمون نکنم عذابی در کار باشه .یعنی برای کسی که حق الناس گردنش نیست هیچ عذابی نباید باشه .....
شنیدم خدا از حق الله میگذره به همین دلخوشم .....
خدا حق پدر و مادرم را برمن حلال کنه باقی را گمونم بتونم جواب بدم ....
پاسخ:
سلام


امیدواریم به عفش که دگر چاره نداریم...

خوشحالم که که از حق الناست مطمئنی

:)
@}----
خیلی جاها توی قرآن و توی روایت ها اشاره شده که یک عمر زندگی در این دنیا
در مقابل مفهوم زمان در آخرت مث یک ساعت یا یک روزه
چون اصولا زمان این دنیایی و اون دنیایی توفیر دارن با هم
با مهجور شدن قرآن واقعا موافقم اونقدی که شعر و رمان میخونیم به قرآن تامل نمکینیم متاسفانه
پاسخ:
سلام

این که الان گفتی تایید بود؟

زمان یه چیز قرار دادیه و مثلا اگر تو قطب شمال بودیم حسمون از زمان چیز دیگه ای بود
یا توی یه سیاره ی دیگه

حالا چه برسه به روح که مجرده و اصلا فهمی ازش نداریم و فقط میدونیم زمان بردار نیست مجردات و این یعنی چی خودش ابتدای یه کشتیه فلسفیه

مهجور موندن قرآن به این نیست که نمی خونیمش
به اینه که قلبش کردیم و به نظر خودمون عمل میکنیم به اسم قرآن

:)
@}----


عالی بود .....قابل فهم ....
پس از نظر شما  تو قرآن گفته شده ما فقط میخوابیم ..... خدا کنه همینطور باشه والا کسانی که 1400 سال پیش یا حتی خیلی قبل تر رفتن فقط یه چرت نیمروزی زدن تمام مدت عذاب نکشیدن این فکر بهم آرامش میده....
شاید بعد از مرگ ما سالها ول بکشه تا رستاخیز
پاسخ:
سلام

خدا رو شکر

نظر من نیست خدا اینجوری بهمون معرفی کرده این فضا رو و اینکه اصلا ناراحت نباش اگه قرار باشه عذاب شیم با عذاب ابدی یه خواب بعد از ظهر فاصله داریم پس زیاد از این بابت شاد نباشیم

می دونی خاصیت به وجود اوردن این عالم چیه؟

اینه که بچه ها پول خرج کنن برای نجات اموات که خدا گفته هیچ نجاتی بعد از مرگ براشون نیست

آیه رو ببینیم

مَّن کَانَ یُرِ‌یدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِیهَا مَا نَشَاءُ لِمَن نُّرِ‌یدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ یَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَّدْحُورً‌ا ﴿١٨ وَمَنْ أَرَ‌ادَ الْآخِرَ‌ةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعْیَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَـٰئِکَ کَانَ سَعْیُهُم مَّشْکُورً‌ا ﴿١٩﴾ اسرا
هر کس خواهان (دنیای) زودگذر بوده است ما (نیز) با شتاب - برای کسی که اراده کنیم، آنچه از آن را بخواهیم - به او می‌دهیم، سپس جهنم را برایش قرار دهیم (که) آن را می‌افروزد، در حالی‌که سرزنش‌شده‌ی رانده‌شده است. (18)و هر کس خواهان آخرت است و (با) کوششی شایسته‌ی آن، در حال ایمان برای آن بکوشد؛ پس اینان کوشیدنشان سپاسگزاری شده است.(19)

ببین کسی که دنیا خواه باشه جهنمیه و کسی که هواسش به آخرت باشه به اندازه ی سعیش و نه کاری که انجام میده خدا بهش نعمت ابدی میده و این نماز قضا و روزه ی قضا و اینها بعیده برای کسی که در حیات دنیاییش توجهی به این حرفا نداشته کار ساز باشه

خلاصه سبک زندگی و اندیشه ی ما ربطی به دینمون نداره تا اونجا که فهمیده میشه

:)
@}-----
  • دنیای من
  • سلام 
    قابل تامل است
    هیج میدونید از وقتی تفسیر قرآن نداشتم تو وبم، شاید قرآن هم به دست نگرفتم؟؟؟ از خودم خجالت کشیدم :(
    پاسخ:
    سلام

    خوب مث که این یکی فهمیده شد خدا رو شکر

    D:

    @}-----
  • پرستوی سپید
  • ترسیدم....
    پاسخ:
    سلام

    خوش اومدی

    امیدوارم ترس خوبی بوده باشه برات

    :)

    @}-----