دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

مشخصات بلاگ

برای معرفی کتاب فیلم و سایر چیزها

آخرین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس مراسم رونمایی رمان «کلت 45» نوشته حسام الدین مطهری با حضور رضا امیرخانی، ابراهیم زاهدی مطلق و جمع زیادی از علاقه‌مندان در کافه کراسه برگزار شد.

 

* امیرخانی: خوشحالم کتاب در غربت به دنیا نمی‌آید

رضا امیرخانی نویسنده رمان «بی‌وتن» در این مراسم گفت: اگر کسی گفت شخصی در کار کشف استعدادهاست یعنی کار خودش تمام شده ولی من می‌خواهم هنوز هم کتاب بنویسم. من به خاطر کتاب به این جلسه آمدم اگر در هر جایی دیگری هم بود می‌آمدم. البته باید بگویم ارتباط من با نویسنده کتاب خیلی کم بود، البته خیلی هم دل‌انگیز نبود ولی من به خاطر آن ارتباط به اینجا نیامدم. کار ما قصد و داستان است و اگر قرار باشد به این خاطر اینجا نباشیم می‌توانستیم جای دیگر برویم.

وی درباره این اثر گفت: کتاب را پس از انتشار خواندم؛ در وهله اول بگویم که خوشحالم در روزگاری زندگی می‌کنیم که الحمدالله استقبال خوبی از کتاب می‌شود. این جمعیت که برای این کتاب آمده نشان می‌دهد یک فضایی ساخته شده که کتاب در غربت به دنیا نمی‌‌آید یک موقعی کتاب طوری متولد می‌شود که نیاز به حمایت افراد خاصی داشت ولی الان این طور نیست.

نویسنده رمان «من‌او» ادامه داد: مهمترین نکته درباره کتاب این است موضوع کتاب «کلت 45» انقلاب 57 نیست بلکه موضوع آن امروز ماست. یعنی کتاب اگر می‌خواهد زنده باشد باید برای مخاطب امروز نوشته شده باشد والا زنده نمی‌ماند و کتاب «کلت 45» برای امروز ما نوشته شده است.

امیرخانی ادامه داد: «کلت 45» به من یک تشکیلات انسانی مبتنی بر عدم تعقل نشان می‌دهد به نظر من مواجهه کتاب با مجاهدین خلق جسورانه است البته در برخی موارد با ناخودآگاه نویسنده درگیر شده است بنابراین خوب از کار درآمده است و اگر این مسئله به صورت خودآگاه بود خراب می‌شد.

امیرخانی گفت: در بخشی از دیالوگ‌ها نویسنده وارد ذهن شخصیت‌هایش شده است در حالی که آنچه بیان می‌شود متضاد قانون است و این بهترین شیوه نشان دادن نفاق در ادبیات است در حالی که یک منتقد حرفه‌ایی ممکن است بگوید این اثر تکنیک خاصی ندارد در حالی که اینها اتفاقاً فرم نویسنده است و می‌تواند به ادبیات داستانی ما اضافه شود. به نظر من فصل پایانی کتاب که مواجهه صالح با مادرش است بسیار خوب از کار درآمده است.

* شبکه‌ای که به اعضایش اجازه تفکر ندهد محکوم به اضمحلال است

این نویسنده در ادامه به واکاوی شبکه تشکیلاتی منافقین پرداخت و گفت: باید شبکه‌های انسانی را از یکدیگر تفکیک کنیم. این کتاب با واکاوی مجاهدین خلق نشان می‌دهد شبکه انسانی چگونه شکل می‌گیرد. در این کتاب نشان داده می‌شود که در ایران شبکه‌های انسانی در فضای سیاست‌زده شکل می‌گیرد ولی برای تمدن‌سازی باید شبکه‌های انسانی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: ما در این کتاب با شبکه انسانی مجاهدین خلق مضمحل شده مواجهه‌‌ایم که موارد بسیاری از آن را در داخل و خارج کشور می‌بینیم. باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد این شبکه انسانی با آن شبکه انسانی که شهید بهشتی در نظر داشت متفاوت می‌شود، از نظر من مجاهدین خلق یک شبکه انسانی است که شبیه شبکه‌های دیگر است که ممکن است نکات به درد بخوری هم در آن وجود داشته باشد مثل شبکه‌های دیگری که وجود دارد اما باید ببینیم آن چیست که در محتوای شبکه انسانی مجاهدین خلق و دیگر شبکه‌های سیاست‌زده منجر به فروپاشی و اضمحلال می‌شود.

نویسنده رمان «قیدار» ادامه داد: من می‌گویم دو نوع شبکه انسانی داریم. شبکه انسانی که بیشترین رشد را دارد شبکه‌هایب است که گروه یا انسانی با هوش متوسط در رأس آن است و در زیرشاخه‌های آن نیز افرادی منگول وجود دارند که افراد شبکه بالا فکر می‌کنند اگر تفکر شکل بگیرد به ضرر آنهاست که مجاهدین خلق از این نوع شبکه است که در نهایت محکوم به فروپاشی است. هر شبکه انسانی که این مدل را برگزیند می‌شود از جنس شبکه مجاهدین خلق. در این شبکه‌ها زیرشاخه‌ها فکر نمی‌کنند و از بالا به پایین درجه فکر کردن کمتر می‌شود در حالی که در شبکه انسانی درست افراد باهوش بالا در رأس قرار می‌گیرند و البته باهوش‌ترها و نخبگان در زیرشاخه‌ها نیز وجود دارند و در این شبکه قرار نیست که بگویند شما فکر نکن.

امیرخانی ادامه داد: من وقتی مجبور می‌شوم بروم سراغ کتابی مثل اصول کافی مغرور می‌شوم که آن عالم دینی توانسته هر تقسیم‌بندی را که دوست داشته برای خودش داشته باشد و برای خودش مهم‌ترین نکته را عقل می‌خواند. در رساله‌ها نیز معمولاً در مسئله اول یا دوم به عقل مقلد (تقلیدکننده) در برابر مقلد (تقلیدشونده) توجه می‌شود ولی وقتی من سراغ سیاست می‌روم می‌بینم که قرار نیست اجازه فکر کردن به من داده شود.

* گفتمان انقلاب اسلامی باید حول محور کتاب شکل بگیرد نه شفاهیات

نویسنده کتاب «من و او» با اشاره به تعبیر خود از گفتمان انقلاب اسلامی و نسبت آن با ادبیات داستانی گفت: ما همه اینجا به احترام زحمت نویسنده نشسته‌ایم حرفهای ما ممکن است فردا تغییر کند اما نویسنده نمی‌تواند حرفهای کتاب خودش را تکذیب کند. گفتمان انقلاب اسلامی باید حول محور کتاب شکل بگیرد نه شفاهیات یا لوح‌های فشرده فلان شخص که مربوط به گفتمان انقلاب اسلامی نیست.

* بزرگان انقلاب اسلامی با کتاب‌هایشان با مردم حرف می‌زنند نه با سخنرانی

وی اضافه کرد: همه افرادی که ما در انقلاب اسلامی عاشق آن شدیم بیش از آن که حرف بزنند می‌نوشتند و صاحب کتاب بودند که این امر درخشانی در تاریخ بشریت است. در انقلاب‌‌های مشهور دنیا مثل انقلاب کوبا،فرانسه و آمریکا چیزهایی مثل سلاح، حقوق و... ارزش دارد اما در انقلاب اسلامی درباره افرادی صحبت می‌کنیم که صاحب کتاب بودند و در راه ساختن آن متن می‌نوشتند. همه بزرگان انقلاب اسلامی با کتاب‌هایشان با مردم حرف می‌زنند نه با سخنرانی. اگر سخنران هم بودند مثل شریعتی و مطهری این حرفها در کتاب‌ها قابل چاپ بود اما امروز 90 درصد حرف‌های سخنرانی‌های ما قابل چاپ نیست. ما می‌بینیم بسیاری از رؤسای جمهوری اسلامی ایران تا مقطعی کتاب داشتند اگر در این میان کسی بدون کتاب شروع به حرف زدن می‌کند مربوط به گفتمان انقلاب اسلامی نیست.

* زاهدی: اگر نویسنده از اثرش کوچک‌تر باشد به دل مردم نمی‌نشیند

ابراهیم زاهدی‌مطلق نویسنده و روزنامه‌نگار نیز در این برنامه گفت: آقای مطهری از کشفیات رضا امیر‌خانی بود سال 84 که من در روزنامه همشهری بودم وی را برای همکاری به من معرفی کرد و گفت استعداد و قلم خوبی دارد که الان می‌بینیم این استعداد شکوفا شده و حتی کارهای بهتری از وی خواهید دید. رضا امیرخانی در یکی از چاپ‌های کتاب «من او» برای من نوشتند تقدیم به «یار شعب این کتاب». به من می‌گفت همه به من فحش می‌دادند در حالی که تو می‌گفتی کارت خوبه. آقای مطهری البته فحش نخورده ولی امیدوارم کارهای خوبی از وی خوانده شود.

وی در سخنان خود با اشاره به کشف استعدادها گفت: ما معمولاً از کشف استعداد صحبت می‌کنیم ما الان می‌بینیم وضعیت خوبی در فوتبال نداریم دلیل این نیست که بازیکن خوبی نداریم دلیلش آن است کاشفان استعداد به حاشیه رفته‌اند. در هنر و فرهنگ هم همین است چه‌طور می‌شود در جامعه 25 میلیونی قبل انقلاب مجری تلویزیونی خوبی داریم اما در جامعه 70 میلیونی الان این مجری پیدا نمی‌شود در حوزه ادبیات هم همین مطلب صادق است.

زاهدی ادامه داد: خوشحالم یک جوان 24 ساله به نوشتن درباره رمان انقلاب فکر می‌کرد و نیاز به مدیر فرهنگی ندارد و خط خودش را پیدا می‌کند و درباره چیزی ارزشمند مطلب می‌نویسد.

 

 وی خاطرنشان کرد: موقعی که کتاب را قبل از چاپ خواندم یک تحسین قلبی داشتم که یک جوان به خودش جرأت داده حمله کند به موضوعی مثل مجاهدین خلق. جوان‌های آن سال یادشان می‌آید که اطراف دانشگاه تهران پاتوق مجاهدین خلق بود. من در این اطراف مدرسه می‌رفتم و مباحث آنها را دیدم انصافاً کار به ادبیات این گروه خیلی نزدیک است. 34 سال است از این موضوع گذشته و دیگر وجود ندارد ولی شخصیت‌های این رمان به آن زمان واقعاً نزدیک است و خوب از کار درآمده است. مطمئناً برای کتاب زحمت کشیده شده چرا که داستان دارد. درون آن یکی دو تا قصه وجود دارد که روایت می‌شود.

ابراهیم زاهدی امطلق همچنین گفت: 10 سال پیش یک مستندی درباره امیرخانی می‌ساختند در مدرسه علامه حلی، به سراغ من هم آمدند که در آن موقع گفتم ما اول با یک کتاب یا اثری آشنا می‌شویم ولی بعد که با صاحب اثر روبه‌رو می‌شویم آدمش به دل ما نمی‌نشست چون صاحب اثر از کتابش کوچک‌تر است در حالی که امیرخانی از آثارش سرتر است. من حسام مطهری را می‌شناسم و او از کار خودش بهتر‌است و این برای نویسنده بهترین برد است که از اثرش کوچک‌تر نباشد.

زاهدی مطلق ادامه داد: مسئولان فرهنگی ما باید شرایط را طوری فراهم کنند که نویسندگان بتوانند با استفاده از اطلاعات موجود درباره گروه مجاهدین خلق بیشتر بنویسند چرا که تعداد کمی از نویسندگان نسل سوم توانسته باشند آن شرایط را دیده باشند و یا آن فضا را تجربه کرده باشند.

* مطهری: «کلت 45» یک رمان انتقادی هست

حسام‌الدین مطهری نویسنده رمان «کلت 45» نیز با اشاره به اینکه این رمان بیش از آنکه رمان انقلاب باشد رمانی درباره رویارویی مردم با مردم است، گفت: من خواستم توجه بدهم که این اتفاق در هر زمانی ممکن است رخ بدهد می‌خواستم بگویم که مردم متوجه سیاست باشند که می‌تواند خواهر و برادر را رویاروی هم قرار بدهد.

وی اضافه کرد:‌من در این رمان قاضی نبودم و فقط سعی کردم رفتارهای شخصیت‌های داخل رمان را منعکس کنم البته رد نمی‌کنم که در برخی موارد نیز قضاوت کرده‌ام.

مطهری گفت: رمان «کلت 45» یک رمان انتقادی هست ولی صریح و روشن نیست شاید کسی هم متوجه نشده باشد ولی می‌خواستم برخی رفتارهای اشتباه دهه پنجاه را منعکس کنم.

در این مراسم شاهمردای مدیر نشریه آرما با تشکر از عوامل کافه کراسه در برپایی این نشست گفت: احساس ما این است که بضاعت انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف بضاعت کمی نیست اما نکته مهم اجازه خودباوری و ظهور و بروز رویش‌های جدید در این عرصه است. ما از وزارت ارشاد انتظار داریم از چنین آثاری حمایت کنند اما در عرصه فرهنگی به نظر می‌رسد دولت سد راه بسیاری از کارها است و اگر آنها مانع نشوند آثار خوبی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

به گزارش فارس در ابتدای این برنامه حسام‌الدین مطهری بخش‌هایی از رمان «کلت 45» را برای حاضران قرائت کرد.

  • مجید شفیعی

نظرات (۵)

سلام .من  تازه فهمیدم که چنین وبلاگی دارید .خوشحال شدم که دوست خوبم  نسرین جان هم به آن سر می زند .ممنون واقعا عالی .خوشحال می شوم به وبلاگی که برای انشای دانش آموزانم تهیه کردم سر بزنید.
پاسخ:
سلام
خیلی خوش اومدید و خوش وقتم از آشناییتون
و دو چندان خوش وقتم که دوست مشترک هم داریم به ایشان سلام برسانید.
حتما و با کمال افتخار به این وب خوش منظر سر می زنم
رنده باشید
:)

سلام بر مجید فرهیخته ی عزیز.

من هم تو را لینک کردم.ممنون که سر زدی.

بله.تمام مطالب وبلاگم چه خوب چه بد برای خودمه.اگر از دیگران باشه منبعش رو می نویسم.

راستی من هم با افتخار لینکت کردم مجید جان.

پاسخ:
سلام
قربون داداش
:)

سلام و خسته نباشید خدمت مجید آقای گل.

خدمت نسرین خانم بگم که حتما نباید تهرانی بود تا از این جلسات استفاده کرد یه سر به نزدیکترین کتابخونه عمومی تو شهرتون بزنید تا از این جلسات مطلع بشید و استفاده کنید.

پاسخ:
سلام خانم
خوش اومدید 
ممنون 
:)
من فقط سالی دوبار ارزوی تهرانی بودن میکنم اردیبهشت ماه برای نمایشگاه کتاب و بهمن ماه برای جشنواره.وگرنه خاک اینجا اونقدر دامن گیر هست که فکر تهران به سرم نزنه:))ممنون برای ارزوی خوبتون
پاسخ:
خاک اولینهای ایران عزیز
:)
خبر این جور جمع ها و جلسه ها و گردهمایی ها رو که میشنوم دلم میخواد تهرانی میبودم:))غبطه میخورم به داشتن اینهمه فضای فرهنگی غنی و همین طور به فرصت دیداری که با نویسندگان دارین.
رمان رو حتما خواهم خواند ممنون
پاسخ:
سلام

اصلا براتون آرزوی حضور تو تهران رو ندارم

امید وارم خدا از اونجایی که حساب نمی کنی سیرابتون کنه

زنده باشید

:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی