دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

مشخصات بلاگ

برای معرفی کتاب فیلم و سایر چیزها

آخرین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها

ببینیم خدا چی میگه (9)

يكشنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۵۴ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام


در ادامه پست قبل رسیدیم به این نکته که "پس دلیل ارسال رسل و انزال کتب چیست؟"


اما قبل از آن چند آیه دیگر که در آنها ذکر آشکار وجود دارد بر هدایت بودن قرآن و دین برای اهل ایمان و نه برای مطلق انسان را ذکر میکنم


وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْ‌آنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَ‌حْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ ۙ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارً‌ا ﴿٨٢﴾ اسرا

و فروفرستادیم از قرآن هر چیزی که مایه درمان و رحمت برای مومنین است و اضافه نمی کند برای ستمکاران مگر زیان و خسارت


کَیْفَ یَهْدِی اللَّـهُ قَوْمًا کَفَرُ‌وا بَعْدَ إِیمَانِهِمْ وَ شَهِدُوا أَنَّ الرَّ‌سُولَ حَقٌّ وَجَاءَهُمُ الْبَیِّنَاتُ ۚ وَاللَّـهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ ﴿٨٦﴾آل عمران

چگونه خدا گروهی را هدایت کند که بعد از ایمان آوردن کافر شدند!؟ و دیدند که رسول خدا حق است و دلایل روشن و آشکار برای آنان آمد، و خدا گروه ستمکاران را هدایت نمی کند


هَـٰذَا بَیَانٌ لِّلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِّلْمُتَّقِینَ ﴿١٣٨﴾ آل عمران

این (قرآن) برای مردم آشکار است و برای مومنان مایه هدایت و اندرز


اگر کمی توجه داشته باشیم نکات خوبی در این آیات هست مثل اینکه ظالمین (از اهل کتاب یا کافر) و نه کافرین فقط، از هدایت دین بی بهره اند یا دین و قرآن مایه هدایت مومنان به خدا و با تقوایان است و بر این نکته ی ناب که این کتاب برای مطلق مردم واضح است را در آیه 138 سوره آل عمران تاکید شده است.


و شاید مهمترین آیه برای استدلال به آن این آیه است:
وَهَـٰذَا کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ مُبَارَ‌کٌ مُّصَدِّقُ الَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَلِتُنذِرَ‌ أُمَّ الْقُرَ‌ىٰ وَمَنْ حَوْلَهَا ۚ وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَ‌ةِ یُؤْمِنُونَ بِهِ ۖ وَهُمْ عَلَىٰ صَلَاتِهِمْ یُحَافِظُونَ ﴿٩٢﴾ انعام

و این کتابی است پرفایده (قرآن)، که ما آن را نازل کردیم، تصدیق کننده کتاب های آسمانی پیش از خود است، و برای این است که مردم مکه و کسانی را که پیرامون آنند بیم دهی؛ و آنان که به آخرت ایمان دارند به آن ایمان می آورند، و آنان همواره بر نمازشان محافظت می کنند.


این آیه شاه بیت ادعای ماست!


اما بپردازیم به دلایل انزال کتب و ارسال رسل:


اول: جداشدن و شناخته شدن اهل ایمان و عدم اختلاط آنها با کافران! نکته جالب اینجاست که کافر از اهل کتاب و یا از مشرکان است و نه فقط از منکران خدا!

لَمْ یَکُنِ الَّذِینَ کَفَرُ‌وا مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ وَالْمُشْرِ‌کِینَ مُنفَکِّینَ حَتَّىٰ تَأْتِیَهُمُ الْبَیِّنَةُ ﴿١ رَ‌سُولٌ مِّنَ اللَّـهِ یَتْلُو صُحُفًا مُّطَهَّرَ‌ةً ﴿٢ فِیهَا کُتُبٌ قَیِّمَةٌ ﴿٣ وَمَا تَفَرَّ‌قَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَیِّنَةُ ﴿٤ وَمَا أُمِرُ‌وا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّـهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاءَ وَیُقِیمُوا الصَّلَاةَ وَیُؤْتُوا الزَّکَاةَ ۚ وَذَٰلِکَ دِینُ الْقَیِّمَةِ ﴿٥﴾ بینه


کافران از اهل کتاب و مشرکان جدا نمی شدند تا آن دلیل روشن برای آنان بیاید.() فرستاده ای از سوی خدا که صحیفه هایی پاک را می خواند() در آنها نوشته هایی استوار و باارزش است() و اهل کتاب درباره دین، پراکنده نشدند مگر پس از آنکه آن دلیل روشن برای آنان آمد() در حالی که فرمان نیافته بودند جز آنکه خدا را بپرستند، و ایمان و عبادت را برای او از هرگونه شرکی خالص کنند، و حق گرا باشند، و نماز را برپا دارند، و زکات بپردازند؛ و این است آیین استوار و ثابت.


نکته: برای ما شیعیان که حب اهل بیت و ولایت آنان را شرط رستگاری میدانیم هیچ مطلبی در این باره وجود ندارد که حتی بر خلافش هم مطلب داریم یعنی خدا محکم میگوید عملتان را برای من خالص کنید و از من بخواهید و جز من وکیل نگیرید که البته در پستی مجزا مفصل به آن پرداختیم و حرف در این باب بسیار است.


دوم: برای جلوگیری از بهانه جویی مردم در روز حساب یا در هنگام نزول عذاب

وَلَوْ أَنَّا أَهْلَکْنَاهُم بِعَذَابٍ مِّن قَبْلِهِ لَقَالُوا رَ‌بَّنَا لَوْلَا أَرْ‌سَلْتَ إِلَیْنَا رَ‌سُولًا فَنَتَّبِعَ آیَاتِکَ مِن قَبْلِ أَن نَّذِلَّ وَنَخْزَىٰ ﴿١٣٤﴾ طه


و اگر آنان را پیش از نزولش (قرآن) هلاک می کردیم، قطعاً می گفتند: پروردگارا! چرا رسولی به سوی ما نفرستادی تا پیش از آنکه خوار و رسوا شویم، آیات تو را پیروی کنیم.


سوم: رفع اختلاف از جامعه انسانی که قبل از آن متحد بودند

کانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّـهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِ‌ینَ وَمُنذِرِ‌ینَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ ۚ وَمَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلَّا الَّذِینَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَیِّنَاتُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ ۖ فَهَدَى اللَّـهُ الَّذِینَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ ۗ وَاللَّـهُ یَهْدِی مَن یَشَاءُ إِلَىٰ صِرَ‌اطٍ مُّسْتَقِیمٍ ﴿٢١٣﴾ بقره


مردم گروهی واحد و یک دست بودند ، پس خدا پیامبرانی را مژده دهنده و بیم رسان برانگیخت، و همراهشان کتاب راست و درست نازل کرد، تا میان مردم در آنچه با هم اختلاف داشتند، داوری کند. و کسی در دین اختلاف نکرد بجز کسانی که برای برتری جویی و از روی حسد بعد از دیدن و فهمیدن دلایل و برهان های روشن و آشکار که برایشان آمده بود. پس خدا اهل ایمان را به حقّی که در آن اختلاف کردند، راهنمایی کرد. و خدا هر که را بخواهد به راهی مستحکم هدایت می کند.


چهارم: دستگیری و هدایت مومنین

ذَٰلِکَ الْکِتَابُ لَا رَ‌یْبَ ۛ فِیهِ ۛ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ ﴿٢﴾بفره


هَـٰذَا بَیَانٌ لِّلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِّلْمُتَّقِینَ ﴿١٣٨﴾ آل عمران


وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْ‌آنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَ‌حْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ ۙ... ﴿٨٢﴾ اسرا


و آیات بی شمار دیگر


و البته از همه ی اینها مهمتر توجه دادن به توحید است! به اینکه خدا همه کاره است و  او را پرستش کنید چون همه چیز دست اوست و اوست که پرستیدنیست! این سری از آیات آن چیزی است که ما نیاز داریم برای اینکه حساب خدا را از بقیه جدا کنیم و بفهمیم خدا یعنی چه!! اما نکته ای که ما بدنبال تحقیق آن بودیم این نکته بود که انسان برای رستگاری نیازی به ارسال رسل و انزال کتب ندارد و متوقف به آن نیست که با دلایل نفیی و این چهار دلیل ایجابی دلیل آوردیم که این کتاب برای مومنین مایه هدایت است نه همه و هدایت مردم از قبل و توسط خود خدا انجام شده و دلایل انزال کتابهای آسمانی را هم برشمردیم. که امیدوارم مفید بوده باشد.



که در پست بعد مفصل به این نکته می پردازیم که خداست که میسوزاند نه آتش خداست که خلق میکند نه ما خداست که زراعت میکند نه ما و و و


توکل بر خدا


اگر اضافه ای دارید یا اگر نقدی میبینید حتما آنرا ذکر بفرمایید

ممنون از همراهی شما

  • مجید شفیعی

نظرات (۹)

مجید جان عزیز؛
یه چیز رو از اول خوب روشن میکنیم تا انتهای دوستیمون ! 
نه من آدم بی دین و لامذهبی هستم و نه شما قراره مدافع بی چون و چرای احکام اسلام و بقول خودتون نماینده ی خدا باشین ...
شما زحمت فراهم آوردن زمینه ای رو کشیدین که با طرح موضوع و چکش کاری از طرف شما و دوستان عزیز مطلبی در حد یه وبلاگ غیر تخصصی باز بشه ... همین و همین ...
اینی که شما فرمودین یه آدم معتاد و خلافکار هم دقیقن و بر اساس فطرت خدائی خودش میدونه که داره خلاف میکنه رو قبول دارم !
ولی سوال من اینجاست که در مسیر تکامل بشر که از بدو تولد شروع میشه یه آدم خلافکار که از طفولیت در دام خلاف گرفتار شده سالهای سال از مسیر تکاملی خودش نسبت به یه آدم معمولی عقب میفته ...
مثلن خلافکاره توی سن 50 سالگی یقین پیدا میکنه راهی رو که رفته غلطه و باید برگرده ،شایدم بهتره بگیم تصمیم میگیره از راهی که رفته برگرده به هر دلیل ! 
حالا با کوله باری از جرم و جنایت که اکثرن حق الناس هستن باید برگرده ! اگه بتونه برگرده تازه میرسه به نقطه ی صفر مرزی ! جائی که اون آدم معمولی کیلومترها از اون فاصله گرفته ...
و این شرایط عادلانه ای برای دو نفر نیست ...
میفرمائید خدا از هرکدوم به اندازه ی وسعشون میخواد !
میگم چرا خدا از من خطاکار کمتر میخواد ! من میخوام جام رو با اون آدم معمولی عوض کنم ! چرا باید سرنوشت من این باشه ...
اصلن من میخوام جای استاد مطهری باشم و ایشون جای من ....
مجید جان میدونم اینائی که گفتم همش حرف مفته ولی خوشحالم دوست خوبی مثه شما حرفهام رو گوش میده ...
اصلن هم انتظار جواب ندارم ...
پاسخ:
سلام بهمنم

یه بار نوشتم و چون تحقیقی بود کلی وقت گرفت یادم رفت دکمه ثبت رو بزنم و ....

:)
@}----

دوباره مینویسمش

صب کنیم کمی
:-*

ممنون که مفصلی برام

**************
دوباره سلام
ممنونم که ادامه دادی و بابت توضیحی هم که دادی ممنون :)

بذار بینیم نظر خود خدا در مورد این اشکال به عدالت چیه:

بسم الله الرحمن الرحیم
لَا یُکَلِّفُ اللَّـهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا مَا کَسَبَتْ وَعَلَیْهَا مَا اکْتَسَبَتْ ۗ رَ‌بَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَ‌بَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَیْنَا إِصْرً‌ا کَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِنَا ۚ رَ‌بَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ‌ لَنَا وَارْ‌حَمْنَا ۚ أَنتَ مَوْلَانَا فَانصُرْ‌نَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِ‌ینَ ﴿٢٨٦﴾ بقره

خدا هیچ کس را جز به اندازه توانایی اش تکلیف نمی کند. هر کس عمل شایسته ای انجام داده، به سود اوست، و هر کس مرتکب کار زشتی شده، به زیان اوست. [مؤمنان گویند:] پروردگارا! اگر فراموش کردیم یا مرتکب اشتباه شدیم، ما را مؤاخذه مکن. پروردگارا! تکالیف سنگینی برعهده ما مگذار، چنان که بر عهده کسانی که پیش از ما بودند گذاشتی. پروردگارا! و آنچه را به آن تاب و توان نداریم بر ما تحمیل مکن؛ و از ما درگذر؛ و ما را بیامرز؛ و بر ما رحم کن؛ تو سرپرست مایی؛ پس ما را بر گروه کافران پیروز فرما.

قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَ‌فُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّ‌حْمَةِ اللَّـهِ ۚ إِنَّ اللَّـهَ یَغْفِرُ‌ الذُّنُوبَ جَمِیعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ‌ الرَّ‌حِیمُ ﴿٥٣﴾ زمر

بگو: ای بندگان من که [با ارتکاب گناه] بر خود زیاده روی کردید! از رحمت خدا نومید نشوید، یقیناً خدا همه گناهان را می آمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است؛

إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَـٰئِکَ یُبَدِّلُ اللَّـهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ۗ وَکَانَ اللَّـهُ غَفُورً‌ا رَّ‌حِیمًا ﴿٧٠﴾ فرقان

مگر آنان که توبه کنند و ایمان آورند و کار شایسته انجام دهند، که خدا بدی هایشان را به خوبی ها تبدیل می کند؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.

****
آیه اول بحث معروف تکلیف به اندازه ی وسعت هر کس هست و اشتباه کلی در فهم آیه وجود دارد!!

آیه قبل رو نگاه کنیم! "آمن الرسول" معروف هست! با توجه به سیاق آیات خدا داره میگه دین بر اساس توان افراده و برای همین هر کس خوب کنه به خودش خوبی کرده هر کس بد کنه به خودش و اصلا بحث سر توان هر کس و مسئولیتهای جداگانه نیست و خود همین تربیت غلط باعث میشه که ما برای بد کردنهامون توجیه بیاریم که من ضعیف بودم، من تنبل بار اومدم، من بی شخصیت بودم، پدر مادرم معتاد بودن، دوستام مشروب می خوردن و...

در دو آیه بعد هم که خدا با توابین صحبت میکنه

میگه نترس من همه چیتو درست میکنم

تو آیه دوم که پارو فراتر میذاره و میگه بدیهات رو تبدیل به خوبی میکنم مطلق هم هست و از خدا کم نمیاد بنده ش رو از چنگ حق الناس هم نجات بده

خودمون برامون با اهمیت باشه
رابطه مون با خدا خوب باشه
بد نمی کنیم

اگرم بد کار باشیم برمیگردیم و برمون میگردونه و پروازمون میده

و خوبیش اینه که:

وَعْدَ اللَّـهِ ۖ لَا یُخْلِفُ اللَّـهُ وَعْدَهُ وَلَـٰکِنَّ أَکْثَرَ‌ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ ﴿٦﴾روم

خدا این وعده را داده است؛ و خدا از وعده اش تخلف نمی کند، ولی بیشتر مردم معرفت و شناخت ندارند.

@@@@@@@

ممنونم بهمن جان که باعث شدی باز هم قرآن ورق بزنم
:-*
:)
@}-----

سلام متن تون رو خوندم وسال هایی که پیش اومد برام توی جواب های قبلی به دوستان قانعم کرد برای همین نپرسیدم دیگه موفق باشین
پاسخ:
سلام

الهی شکر

:)

@}-----
مجید جان ،
راستش من تا حالا با این دید به موضوع هدایت و اون مثال جالب کلاس درس فکر نکرده بودم . برام آموزنده بود . ولی چیزی که همیشه منو اذیت میکنه ناتوانی خودم در آدم شدن و ادم بودنه و یه جورائی میخوام دق دلمو سر خدا خالی کنم ! آخه زورم و دستم که به پدر و مادرم نمیرسه و اونا نمیتونن بهم جواب قانع کننده بدن که چرا منو بدنیا اوردن ! همین سوالو ممکنه بچه هام از من بپرسن و من بی جواب می مونم ...
ولی چرا فکر کردن در این مورد فایده نداره ؟
اگه شما ندونی برا چی به ماموریت میری خب نمیتونی ماموریتت رو خوب انجام بدی ! 
و حتی اگه راضی نباشی به ماموریت رفتن بازم شاید نتیجه ی خوب و درستی نگیری ...
مجید جان ؛
اگه من سر کلاس درس انبیاء با علاقه درس رو گوش نمیدم یا کلن از مُدَرّس خوشم نمیاد ممکنه هزار دلیل داشته باشه ...
منی که از بدو تولد توی خونه ی یه پدر معتاد متولد شدم و از همون بچه گی معتاد به مواد شدم چطور میتونم با بچه ی یه ادم نه حتی فوق العاده ، مقایسه بشم ...
دختر بچه ای که از طفولیت مورد اذیت و ازار دیگران قرار گرفته چگونه ممکنه با عشق و علاقه سر کلاس درس استاد معرفت ( انبیاء محترم ) بشینه و درس اخلاق یاد بگیره ...
 فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ۚ لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ...چه موقع جواب میده ؟
فطرت من تا موقعی خدائیه که مورد خدشه قرار نگیره ! اون بچه ی معتاد ، اون دختر بچه ی بیگناه ! و صدها مورد دیگه که قبل از رسیدن به توان فکری و عقلی اراده شون مختل شده و راهشون مشخص چه گناهی دارن که نمیتونن سر کلاس انبیاء مثه بچه آدم بشینن و درس اخلاق گوش بگیرن ...
مجید جان ؛
جدن پر گوئی منو بر من ببخش ...
و ممنون که فضائی برای این بحثها باز میکنید ...
پاسخ:
سلام بهمن عزیز

گفتم بهت اون دفعه منم سر این حرفها همین مشکلات تو رو دارم

اما واقعیتش اینه که همون آدمی که پدر و مادر و محیط ارادش رو داغون کردن باز هم هدایت شده س و بدی کارش رو متوجه میشه و خوبیش رو هم و اختیار هم داره با اینه میلش به خطا کار بودنه

نمی دونم خدا هم چه میکنه با این آدم اما بحث ما سر هدایت سر جاشه و همه ادمها هدایت شده هستن و نیازی به دین برای رستگاری ندارن و چه بسا مثالهای تو مدعای من رو اثبات کنه که آدمی ه آمادگی کلاس انبیا رو نداره چطور میتونه از پیام اونها بهرمند بشه

فطرت خدایی مردم هم سر جاشه و وقتی جواب میده که بهش توجه کنیم

من ممنونم ازت که هستی و در بحث شرکت میکنی

باز هم امیدوارم خوب جواب داده باشم

راستی من نماینده و مدافع خدا نیستم ها

تنها چیزی رو که می فهمم میگم و خوشحال میشم از اینکه بفهمم اشتباه فهمیدم و اصلاحش کنم

:)
@}-----

خیلی ممنونم

پاسخ:
سلام

خواهش می شود

:)
@}----
مادرم میگوید:
آن سالها هر وقت آب میخواستی
میگفتی: ماه !
هر وقت ماه میخواستی
میگفتی: آب !


آب
استعاره ی نخستینِ خوابهای من بود،
و ماه
که هنوز هم گاهی
کلمات عجیبی از اندوهِ آدمی را
به یادم میآورد.


حالا
این سالها
فقط پیر، فقط خسته، فقط بیخواب ،
فقط لحنِ آرام آموزگاری را به یاد میآورم
که دارد از بلندگوی دبستانِ سعدی آوازم میدهد :
سیدعلی صالحی، کلاس اول الف !


یادت بخیر پیامبرِ گمنام نان و کتاب !
پیش بینی عجیب تو درست درآمد :
من شاعر شدم !

{ سید علی صالحی }
پاسخ:
سلام
:)
@}----

ممنون
سلام مجید جان عزیز ؛
راستش نمیدونم تا کجا و چقدر میتونم طرح موضوع کنم که باعث خستگی شما نشه ؟
توکل بر خدا میپرسم شاید فردائی برای من رقم نخورد ...
شما از قول قرآن فرمودین که این کتاب برای هدایت متقین ارسال شده ...
و در جای دیگر فرمودین : این (قرآن) برای مردم آشکار است و برای مومنان مایه هدایت و اندرز
سوال من اینست که مومنان و متقین ِ راه پیدا کرده بیشتر نیاز به راهنمائی دارن یا عوام الناس و مردم عادی ...
نکته ی گیج کننده برای من اینه :
هدایت مردم از قبل و توسط خود خدا انجام شده "
با این حساب حرجی بر کافران نباید وارد باشد ...

مسئله ی دیگه که البته ممکنه بحث رو به مسیر دیگه ای بکشونه اینه :
توجه دادن به توحید ! به اینکه خدا همه کاره است و  او را پرستش کنید چون همه چیز دست اوست و اوست که پرستیدنیست!
مجید جان ؛
سالهاست ذهنم درگیر این مسئله است که چه نیازی به خلقت انسان وجود داشت ... خدائی که همه کاره است ، در دستگاه عریض و طویلش چه کمبودی احساس می کرد که اقدام به خلقت انسان نمود ! که او را بپرستن ؟
حتی وجود فرشتگان هم نیازی نبود ...
تازه خدای عادل و دادگستر چطور بدون اراده و اختیار من اقدام به آفرینش من کرد و بعد در برابر گناهانم مرا بشدت عذاب خواهد داد ....
و ده ها سوال از این دست ...
ببخش اخوی اگه موضوع بحث رو کمی عوض کردم ...
اگه ممکنه یه پست مستقل در این مورد بنویس ... 
ممنونم و مخلص تلاش بی منت شما ...




پاسخ:
سلام داداش بهمن خودم
:)
:-*

الا ماشا الله طرح بحث کنیم که نیاز ذهنمون

من نگفتم! این رو دقت کنیم
اینها ترجمه آیات قرآن بود

نیاز به راهنمایی رو همه دارن! اما نکته اینه که جبر در هدایت وجود نداره و آدما بد و خوب رو تشخیص میدن و پیامبر و کتاب و سخن خدا بدرد کسی می خوره که فکر میکنه و به نتیجه فکرش احترام میذاره و خلاف اون عمل نمی کنه یعنی به دلخواهش رفتار نمیکنه و این آدم در رابطه با هدایت الهی میشه همون کسی که به خدا ایمان داره و از بدیها دوری میکنه
یه مثال میزنم:
کلاسی رو در نظر بگیریم که من و شما توش هستیم و هر دو استعداد داریم اما من به اجبار تو کلاسم و شما با علاقه و شما معلم رو قبول داری و حرفش رو گوش میدی و من قبول ندارم و به حرفش گوش نمی دم... آیا اون معلم میتونه مطلبی به من آموزش بده؟
حرف ما در این پستها اینه که ماها بد و خوب رو میشناسیم و برای هدایت میتونیم تجربه کنیم و پیش بریم و میتونیم گوش کنیم و اشتباهاتمون کم بشه زودتر برسیم و هر دو راه موجوده - و یه تذکر که راه پدرانمون راه درست نیست و درمورد فرزندانمون براشون آزادی قائل باشیم چرا که قدرت فهم دارن و خدا هدایتشون کرده و در مورد خانواده هم همینطور و نزدیکان و دوستان... سعی نکنیم کسی رو هدایت کنیم چون امکان نداره و تنها باید به کسی که آمادگی تذکر گرفتن داره تذکر بدیم همین.

دلیل گذاشتن این پستها این بود

پس شد همه به هدایت نیاز دارن
که در وجودشون موجوده اگر با تقلید از پدران و عمل به دلخواهشون از اون هدایت بهره نبردن حتما هیچ نبی ای و نه حتی خود خدا نمی تونه اونها رو هدایت کنه (آیه ش ذکر شد) و عقلانی هم هست و خدا بارها گفته اگر میخواستم همه عباد الله باشن، میکردم اینکارو! و به پیامبران تذکر اکید میده که شما ها فقط بیم دهنده و انذار کننده ای هستید و بس و برای همینه که خدا میگه این هدایت برای متقین فرستاده شده

بر کافر حرج هست چون خلاف فهمش عمل میکنه و به دلخواهش مثلا من به یه آدم میگم دوستت دارم ولی به دروغ و پر واضحه که میفهمم چه بلایی دارم سر اون آدم میارم و بعدها حتما میسوزم وقتی او بفهمه من دروغ گفتم و من دیگه محبت داغ و بی دریغ اون رو نداشته باشم

پس عذاب خدا هم جز نتیجه اعمال خود ما نیست مثل بچه ای که درس نخونه و در کار کردن هم جدی نباشه و مجبور باشه یه عمر با سختی پول دربیاره و همیشه مورد تحقیر و توهین باشه

اما در مورد سوال دومت والا هیچ حرفی برای زدن ندارم و نمیدونم چرا خدا این کارو کرده و واقعا درک نمی کنم و جالبه که ماه پیش با هم بحثهامون سر حاشیه ای بر این متن بحث مفصل و داغی داشتیم، جات خالی بود :)

ولی واقعا ترجیح میدم موجود باشم تا عدم و از این بابت ازش ممنونم :)

یه وقتایی فکر میکنم من چرا لیلا رو درست کردم
با اینکه هیچ نیازی بهش ندارم
و براش جوابی ندارم!
چه برسه بخوام جای خدا به این سوال جواب بدم
مخصوصا که فکر میکنیم و به نظر میرسه که خدا تغییر حالت نداره مثلا من از بودن لیلا و هر زحمت دیگه که تو زندگیم موجوده لذت میبرم ولی خدا چی!؟

بنظرم میرسه فکر کردن به این موضوع ثمری نداره چون فایده ای برای ما نداره و تهش میشه هدف خدا!!

:)
@}----

امیدوارم خوب و مودب و قابل فهم جواب داده باشم و حتما منتظرم ایرادات رو بهم بگی

سلام

شما فروشگاه کتاب یا شهرکتاب مهیج و خوبی رو در غرب تهران میشناسید؟

به دانش آموزان ممتاز میخوایم جایزه خرید کتاب بدیم، میخوام  خرید لذت بخشی باشه تا بیشتر با کتاب دوست بشن، ممنون میشم راهنماییم کنید

پاسخ:
سلام
شهر کتاب شهرغرب عالیه

بازم سوال میکنم و اگر چیزی ÷یدا کردم عرض میکنم خدمتت

:)
@}------
  • مغــــز مداد
  • مهر خدا به انسان و قدر ناشناسی ما در دعای شریف افتتاح .......

    این آیه ها نور اند .

    ممنونتان
    پاسخ:
    سلام

    اللَّهُمَّ إِنِّی أَفْتَتِحُ الثَّنَاءَ بِحَمْدِکَ وَ أَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوَابِ بِمَنِّکَ ...

    http://www.pic4ever.com/images/4xvim2p.gif
  • آسیه خوئی (ایلیا)
  • بار خدایا 

    همانا ظلم و ستم بندگانت(!!!!!) در سرزمین هاى تو قدرت و توانایى یافته

    و عدالت را از بین برده

    و راههاى هدایت را قطع کرده

    و حقّ و حقیقت را از بین برده

    و صدق و راستى را نابود کرده

    و خیر و نیکى را مخفى کرده

    و شرارت و بدبختى را آشکار کرده

    و نور تقوا را خاموش کرده

    و هدایت و خوشبختى را نابود کرده

    و خیر و برکت کنار گذاشته شده

    و کجى و خروج از حقّ را تثبیت کرده

    و فساد و تباهى را رشد داده

    و کدورت و کینه توزى را در بین مردم تقویت نموده

    و ستمگرى را گسترش داده و از حدّ تجاوز کرده است .

    بار خدایا

    اى پروردگار عالمیان

    هیچ کس و هیچ چیزى جز سلطنت و قدرت تو آنها را برطرف نمی کند

    و هیچ کس قادر به نجات مردم از دست آنان نیست مگر لطف و بخشش تو .

    بار پروردگارا

    ریشه ظلم و ستم را قطع کن

    و طناب ستمگرى و بیدادگرى را پاره پاره کن

    و بازار شرارت و بدى را کساد کن

    و کسانى را که از آنها نفرت دارند، عزیز فرما 

    و ریشه ی گروه ستمکاران را از بیخ و بن برکن

    و آنان را بعد از ناز و نعمت و فراوانى به کمبود و نقصان دچار فرما

    و به حمله و شبیخون زدن و غافل گیرى آنان شتاب کن

    و عقوبت هاى سخت را بر آنان نازل فرما

    و بدى ها و بدکاران را بمیران تا آنان که از دست آنان در ترس و وحشت بسر مى برند

    آرام گیرند

    و انسانهاى دلسوخته و اندوهگین به آرامش برسند

    و گرسنه ها سیر شوند

    و هر کدامشان که دچار تباهى شدند، محفوظ بمانند

    و فرارى ها مأوى گیرند و آواره ها برگردند و فقرا غنى شوند

    و به امان خواهان ، امان داده شود

    و پیران تکریم شوند و اطفال مورد ترحّم واقع شوند

    و مظلوم عزیز شود و ستمگر خوار و ذلیل شود

    و غم هاى انسانهاى اندوهگین برطرف شود و دشوارى ها راحتى یابند

    و شورش ها آرام شود و اختلاف و دوگانگى از میان برود

    و علم و دانش برترى پیدا کندوصلح وآشتى فراگیرشودوتفرقه و پراکندگى به اتّحادواجتماع مبدّل شود

    و ایمان قدرت بگیرد و قرآن تلاوت گردد.

    همانا تو پاداش دهنده ی روزی ده و بسیار احسان کننده هستى. 


    "سیّد بن طاووس"

    به نقل از "امام جواد" (ع)

    مندرج در کتاب "مهج الدعوات"


    پاسخ:
    سلام

    ممنون

    الهی آمین

    :)
    @}-----

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی