دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

مشخصات بلاگ

برای معرفی کتاب فیلم و سایر چیزها

آخرین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها

بسم الله الرحمن الرحیم


سلام علیکم

فیلم در مورد آنچیزیست که این روزها با نام خیانت شناسانده می شود.


برف روی کاجها


فیلم سیاه و سفید و فاقد المانهای با ارزش سینمایی است

بسیار خسته کننده و کسالت آور و اگر موضوعت نباشد به احتمال زیاد فیلم را ندیده رها خواهی کرد

به سختی و با کراهت فیلم را تا انتها نگاه کردم و چند بار آنرا متوقف و به خورد و خوراک و قدم زدن و مرور کانالهای تلویزیون پرداختم و دوباره برگشتم

کل حرف فیلم در کلام پایانی رویا به شوهر سابقش خلاصه می شود و باقی فیلم طرحی برای شنیدن این حرف است:


با یک آقایی آشنا شده ام، امشب هم با او به کنسرت رفته بودم، خواستم بگم امشب وقتی میخواست بیاد دنبالم حسی رو داشتم که سالها بود تجربه ش نکرده بودم!


این یعنی تایید کار شوهرش که به او خیانت کرده بود "تجربه نکردن چیزی، آنهم سالها" این یعنی توجیه این که رویا حق دارد دیگر علی را دوست نداشته باشد و دوباره او را به خود راه ندهد.

در کل فیلم یک چیز صادقانه بیان شده و ان این است که عشق زن شوهر دار و مرد متاهل و مجرد نسبت به متاهل سرش نمی شود.

و راه رهایی از عشق های ناخواسته که این فیلم نمایانگر همین جنس عشقهاست تنها و تنها عدم اختلاط زن و مرد است. وگرنه باید پذیرفت که مرد با تجربه و از آب و گل درآمده بهترین انتخاب برای یک دختر و بالعکسش است یعنی برای یک پسر هم بهترین انتخاب یک زن مجرب و دنیا دیده (شام آخر فریدون جیرانی) است و این یعنی تهدید جدی برای بنیاد خانواده.

خلاصه کلام فیلم دیدنش برای کسی توصیه نمی شود مگر کسانی که درگیر این مشکل هستند چون به نظر من آدم به رویا حق میدهد که علی را نپذیرد و با مرد جدیدش بماند و تلویحا همین حق را برای علی شوهر رویا هم قائل خواهد بود. پس چه می ماند از خانواده؟؟؟؟؟

یکی از ایرادهای اساسی فیلمنامه که کار خود کارگردان است نپرداختن به ماجرای علی و زن تازه اش است که دختری بی بند و بار است. با پسری دوست است و علی را به او ترجیح داده است مردی که جای پدر او بوده و فاصله ی سنی 25 سال را حداقل دارد و همین ایراد (اگر باشد) به رویا و مرد تازه اش هم وارد است.

فراموش نمی کنیم که مرد جدید رویا کسی است که در هنگام تاهل او عاشق او شده و در زمان تاهل رویا این عشق و علاقه و توجه را هم مهار نکرده ابراز داشته است.

به نظرم رسالت فیلم و فیلمنامه بیشتر تایید عاشق شدن حتی در حین تاهل است تا نقد و رد این اتفاق.

به نظرم حتی نویسنده علاقه دارد بگوید چه بهتر است زن کار کند و بعد با استقلال مالی، فقط و فقط به خوش گذرانی با مرد مورد پسندش بپردازد.

که البته این یک اتهام بیشتر نیست



  • مجید شفیعی

نظرات (۱۴)

  • ذبیح الله محمدی بردبری
  • سلام
    خداقوت دست مریزادآجرک الله
    پاسخ:
    سلام


    عاقبت تون بخیر

    خوش اومدید
    @}--

    :)
  • خانومه خونه
  • اوااااااااااا
    خاک به سرم چه راحت به هم خیانت میکنن
    یا فیلمای توی ماهواره افتادم
    واجب شد ببینمش بعد به نشانه اعتراض سی دیشو بشکنم بندازه بره هاااا
    پاسخ:
    خوش اومدید فرزانه خانوم

    نه اینقدرها هم راحت نبود


    مواظب گرمای زندگیامون باید باشیم

    ولی روش خوبیه برای اعتراض

    :))

    @}--
    هییییییییییییییییییییییییییییییییی روزگار
    پاسخ:
    :(
    سلام وبتون تا اخر خوندم بسیار جالب بودنفد فیلم روهم خوب نوشتی اما کو گوش شنوا
    پاسخ:
    مممممممممممعععععععععععععععععععع

    سلام عمار

    آقا دم شما گرم

    امیدوارم مفید بوده باشه آقا

    اما کو گوش

    نسمع او نعقل ما کنا فی اصحاب السعیر

    @}---
    خوشحالم که خدا گلاره رو سر راهمون قرار داد که من تنها نباشم برای گلگی از شما برای دیر اپ کردنتون:))
    پاسخ:
    سلام

    و ممنون خواهر گلم هستم و شرمنده

    زود آپ میکنم ان شا الله

    ببخشید
    @}---
    :))
  • گلاره امیری
  • گویا تولدتون بوده...
    تبریک میگم... :)
    آپ کنید تا وقتی میایم اینجا یه حرفی برای گفتن داشته باشیم؛نگین چرا بهمون سر نمی زنن...! :))))))
    پاسخ:
    سلام

    بله و ممنون بابت تبریکتون
    @}---
    :)

    چشم زود آپ میکنم 

    گنگ نوشت: بزرگوارید شما البته تر از اینکه یه همچین جسارتی بکنم 
    :))

  • دو استکان
  • مجید جان واجب شد لین فیلم رو ببینیم.

    راستی هفته ی بعد هملت می ره رو صحنه .هر کی پایه است بگه .

    پاسخ:
    هملت

    :[]

    من چهار پایه ام
    :)
    @}---
    تولدتون مبارک آقا داداش کیک تون برسه ها
    منتظریم
    کیک نخورده کادو نمیدم من:)

    پاسخ:
    سلام
    خواهر جان 
    تاخیر داری و همه ی لامپات خاموش

    27 دقیقه تاخیر 

    غیر قابل قبول

    @}---

    زنده باشی و کیک هم میدیم خدمت تون

    :)

    خدا خیرت بده که یادت بود
  • بهاره لطفی
  • سلام
    با این توضیحات فک کنم باید شبیه فیلمای ماهواره ای باشه
    هدفشون هم تهاجم فرهنگی و پایین نشون دادن حرمت خانواده
    البته این به این معنی نیست که تو جامعه ازین چیزا نداریم نه فت و فراوون داریم اما تایید این کار توسط یه فیلم کار درستی نیست

    راستی به منم سر بزنید خوشحال میشم:)
    پاسخ:
    سلام بهاره خانم

    سر زدم :)

    یلدا نوشت زیبایی بود و روند نویسی خوبی از فیلم هم کرده بودید

    ممنون از دعوت تون

    @}---

    امروزتون هم مبارک
    علی خیانت کرده ولی رسما و اسما شوهر رویاست
    این دست و پا گم کردنه لزوما معنی عشق نمیده خب!!
    آدم یه کار پنهونی هم میکنه دست و پاش رو گم میکنه
    میترسه هم دست و پاش رو گم میکنه
    عاقا بی خیال من تو پیام نمیتونم منظروم رو بفهمونم حضوری باید بحث کنم
    هیچ زنی برای خشانت به شوهرش حق نمیده
    سردی زندگی دو تا آدم به هر دوشون مربوز میشه
    و یه نفر خاص مقصر نیست
    دل نوشت:نه زن ها فرشته اند نه مردها دیو دوسر
    مهم جفت و جور  شدن دو تا دله که بعضی وقتها میشه و بعضی وقتها نمیشه
    پاسخ:
    - علی خیانت کرده بله حرفی نیست (البته من قبول ندرم این کلام عرف شده و منم برای همین تکرارش می کنم که ادبیات مشترک داشته باشیم)

    - لزوما نه ولی اینجا و در این مورد خاص نظر فیلم نامه نویس عشقِ وگرنه بی معنی میشه و رویا کار پنهونی نمی کنه که بخواد دست و پاش رو گم بکنه یا نه
    - رویا به علی حق میده میدونید کجا این رو میگه به دوست دختری که با علی ارتباط داره این حق به معنای حق واقعی نیست میگه این اتفاقیه که افتاده و ما میدونیم که رویا عشق به نریمان رو داره تجربه می کنه
    - با اینکه سردی به هر دوشون برمی گرده هم موافقم و من گردن کسی ننداختمش فقط گفتم سرد هستن
    :)
    برادرانه نوشت: برو 22 دی که درست تموم میشه بیا
    @}---
    کلا موافق نیستم با عشق
    رویا دنبال کسی بود که توهم عشق رو تجربه کنه
    اون خیانتی نکرد به همسرش به زعم من
    وقتی یک زن  با خیانت همسرش رو به رو میشه
    رفتارهای مختلفی میتونه از خودش نشون بده
    داد بزنه فحش بده بد و بیراه بگه و درنهایت طلاق بگیره
    ولی رویا فقط سکوت کرد منفعل و بی خاصیت
    هیچ چیز نمیتونه غروز یک زن رو ترمیم کنه بعد از خیانت مردش
    رویا میخواست با نزدیک شدن به نریمان یه چیزی تو مایه های توهم عشق رو تجربه کنه این یه جور تلاش برای دیده شدن برای مهم بودن برای هنوزم جذاب بودن شاید باشه ولی عشق نه یک زن در سن 40 سالگی خیلی متفاوت تر از اون چیزی است که ما  دیدیم و شما گفتین
    عشق مفهومی فراتر از اون چیزی بود که کارگردان  توی این اثر ناقص الخلقه با ما نشون داد خیلی دلم میخواد نسخه ی کامل فیلم رو ببینم بعد به قضاوت بشینم
    ولی دریغ و درد که رد قیچی سانسورچی همه جا به وضوح قابل مشاهده بود...
    توی خیلی از سایت های  سینمایی هم به این نکته اشاره شده که فینال فیلم زمین تا آسمون با نسخه ی جشنواره اش فرق داشت
    حتی خود مهناز افشارم اذعان داشت که رویا خیانت نکرده به همسرش
    منم موافقم باهاش....
    راستی من از در خواهر برادری اومدم دعوا کجا بود استاد
    ما سرمون پایینه اینجا همیشه:))
    پاسخ:
    سلام
    من کجا گفتم رویا به علی خیانت کرده
    علی که دیگه شوهر رویا نیست که رویا بخواد بهش خیانت بکنه اصلا

    این چیزهایی رو که میگی تو فیلم دیده نمی شه ها!... اینها خواستهای شماست تو فیلم اینطوری نیست،،،، علاقه مند شدن به هم و خودش هم این رو داره میگه، موقعی که دارن با هم صحبت میکنن دست و پاش رو گم می کنه اینا همش یعنی عشق والتمام، اینکه بعدش چی میشه، وفادار میمونن؟ عاشق می مونن؟ یا هر چیز دیگه، باز بحث من نیست... نه رویا منفعل نشد فقط به علی حق داد و مبهوت بود ما تو فیلم میبینیم علی و رویا زندگی گرمی با هم ندارن

    شوخی نوشت: در ضمن رویا گل توی باغا بود مثل همه ی زنهای دنیا و علی هم دیو نفهمی بود مثل همه ی شوهر های دنیا به غیر از آقای پدر نسرین خانوم @}---
    باید فیلم دیدنی باشه!
    پاسخ:
    اصنم دیدنی نبود
    :)
    :-*
  • گلاره امیری
  • چون فیلم رو ندیدم نمی تونم نظر خاصی بدم... :)
    پاسخ:
    خوش اومدید به هر حال
    @}--
    کجای این فیلم تبلیغ برای روی آوردن به عشق های جدید داشت که من ندیدم؟؟
    چقد بده که فیلم رو اونقدر سانسور میکنن که آدم سر در نمیاره اولش چی بود آخرش چی شد!!!
    به نظر من رابطه ی بین رویا و اون پسره اصلا اونقدر ها جدی نبود که بشه اسم عشق رو روش گذاشت و شاید این ضعف  فیلم بود که نتونسته بود رابطه رو درست دربیاره.علی هم خیلی راحت و در سکوت تبرئه شد از سوی رویا
    منم مث شما خیلی دل خوشی از فیلم نداشتم مخصوصا بابت سیاه و سفید بودنش و سکوت بیش از حدی که به طور ممتد تو گوش مخاطب بود
    نمیدونم چرا فیلم ساز های ما این همه  سوه رو دور و بر خودشون نمی بینن و صاف میرن سراغ یه موضوعاتی که نمیتونن خوب در بیارن!
    بله خیانت زیاده درواقع باید گفت زیاد شده ولی نمیشه بهش پرداخت چون خط قرمز ها اجازه نمیدن!حالا بدتر از این فیلم زندگی خصوصی اقا و خانوم میم بود که فاجعه به تمام معناست وقت کنم بعد امتحانات نقدش رو میذارم
    یعنی این روزا میخوام بشینم برای بار هزارم آژانس شیشه ای ببینم ولی سراغ تحفه های سینمای سال 92 نرم!سینمایی که دغدغه داشت عشق داشت روح زندگی داشت درد داشت اشک داشت  مهر داشت دلم تنگه برای حاتمی کیایی دهه ی هفتاد.....چقد حرف دارم من....یادتونه یه بار سر رسوایی گفتم حرفهام زیاده و باید برم برا خودم وب بزنم؟؟؟و چند روز بعدش آخارسئوزلر متولد شد
    نمیدونم چرا نشد اونجوری که دلم میخواست حرف بزنم توش ....این روزها حسرت هام چقد زیاد شده!

    پاسخ:
    اووووووووووووو نسرین خانوم چقدر دعوایی هستی!؟ :)))

    کجاش بود؟ اونجایی که رویا به دوست پسر دختری که با علی ارتباط داره میگه: "گیرم پیداش کردی! میخواد بهت بگه عاشق شده! می خوای چی بهش بگی؟ چیکار می تونی بکنی؟
     
    من نظرم رو گفتم و مهمترین دلیل برای عشق لکنت زبان و پیگیری رویا از سوی پسر و بی دست و پا شدن رویا هنگامی که با پسره برخورد داشت و تو تلفن حرف می زد و کلام پایانیش بود

    من هم گفتم فیلم کلا رسالتش تبرئه کردن عشق پس از ازدواج و میگه بد نیست!!!!! رویا گرفتار شده و به این گرفتاریش افتخار میکنه شاید!!
    علی هم که ما میبینیم رسما داره میگه پیشامد بوده و شده و از این جور حرفا
    یه ایراد سنگین فیلم اینه که نویسنده میگه تو اگه خبر داری شوهر کسی با کسی ارتباط داره برو به زنش بگو!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    عجیبه ترویج این اخلاق رذیلانه و مجوز دادن بهش

    منم وقتی دوست کاغذی رو احداث کردم گفتم بیا ببین چی کار میکنم حالا اما چه باید گفت ...

    @}---
    عجله نکن وقت داری حالا

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی