دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

مشخصات بلاگ

برای معرفی کتاب فیلم و سایر چیزها

آخرین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها

دو سفرنامه از سید مجید حسینی (بخش اول)

يكشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۷:۲۶ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

سفرنامه ها مثل کتب تاریخی مایه عبرتند و تجربه و آدم را بدون اینکه سفری کرده باشد در شیرینی ها و تلخی های مقصد و راه شریک و تجربه کم نظیر دیدار از دور دستها را در اختیار خواننده قرار می دهد.

در باره حج نامه  ها که در ادبیات ایران زمین از جایگاه ویژه ای نیز برخوردارند، سخن بسیار است اما این نوع خاص از سفرنامه بیشتر به شرح حالات معنوی و سیر و سلوک حاجی می پردازد تا به راه و بازار و فرهنگ. اما نا گزیر و با توجه به سبقه فرهنگی و یا تجاری نویسندگانشان به نقل و نقد و بررسی اوضاع و احوال همسفران و مجاورین حرمین و بازار و مکتب و مدرسه و معماری و حمل و نقل و خوراک و پوشاک مجاورین نیز می پردازند.


اعترافات شهر خدا


کسانی که هاروارد مکدونالد را خوانده اند با آگاه شدن از این که سید مجید حسینی سفرنامه جدید منتشر کرده به سرعت خود را به یکی از فروشگاههایی که من معرفی کردم رساندند تا این کتاب 215 صفحه ای را که توسط سوره مهر و برای اولین بار در نمایشگاه کتاب تهران منتشر شده بود را خریدند. اینهم از مزایای وبلاگ من. تحولی شده در فروش کتاب !!!!!

اما خود کتاب:

به قول سید مجید کتاب را سه تن روایت کرده اند متنِ سید مجید، حاشیه ی سید مجید و راوی کوچک و بخشی از وجود سید مجید، سید امیر حسینی کودک 19 ماهه سید مجید!


روایت متن: روایت غالب، وجود مومن و عابد سید مجید است.

روایت حاشیه: روایت شیطنتها و گریزهای سید مجید از عبادات است. بازار و خوراک و پاسبانها و شرطه ها و ...

روایت امیر: روایتی نیمه عرفانی از برخورد کوکی (خود عریان و بی پیرایه انسان) با دیگر آحاد امت اسلامی،با خدای امت اسلامی، پاکی و سادگیهای این دین و  ملاقات با پیامبر خاتم (صل الله و علیه و آله و سلم) است.

کتاب در دو بخش سفر به عمره مفرده در فروردین 92 (داغِ داغ) و سفری جدا گانه و در زمانی نسبتا دور در زمان دانشجویی و از طرف سازمان ملی جوانان به ریاض است.

نا گفته پیداست که سفرنامه مختصرش به ریاض کاملا برای مایی که هیچ اطلاعی و هیچ تصویری از این شهر نداریم بسیار مغتنم و با ارزس است و همین بخش کتاب، ارزش خرید و خوانش آن را تضمین می کند.

در این بخش (سفرنامه ریاض) ما به دیدن کاخ سلطنت، بلند ترین برج عربستان، دانشگاه ریاض میرویم و با بازارها و روش خرید  مردم، پوشش و حجاب، سیاست و سبک اداره عربستان و نسب این کشور با غرب و به ویژه آمریکا آشنا می شویم.

درباره روایت عمره مفرده سید مجید حسینی هم، همین را بگویم که 5 بار گریه مرا درآورد و قلبم را به حَجر رساند و به بقیع به خانه نبی و علی و به میان مسجد شیعیان مدینه برد.

سفرنامه باارزشی بود و هست و از خوانش و معرفی آن به خودی و اغیار غافل نشویم.


این کتاب را از اینجا خرید کنید: http://bookroom.ir/



  • مجید شفیعی

نظرات (۳)

سلام دوست عزیز
از اینکه کتاب را مطالعه و معرفی کردید ممنون . لینک مطلبتان را در سایت گذاشتم. اگر نقدی هم نوشتید خوشحال می شوم منتشر کنم
harvardmcdonald.com بخش وبلاگ را ببینید
حسینی
پاسخ:
سلام بزرگوار
خوش اومدید
امیدوارم این محقر سزاوار این دو کتاب شایسته ی شما باشه
استفاده کردم ازشون و منتظر هستم سفرنامه های بعدیتون رو
:)
@}--
باسلام .این چه فرمایشی است  که می فرمایید .شما وتنبلی !!!!ای کاش همه ی شاگردانم مانند شما بودند وباعث افتخار .هرچند شما خود استاد هستید وتاج سر اهالی این وبلاگ.
در پناه حق
پاسخ:
سلام
من و تاج :)
زنده باشید و دعاگویی ما فراموشتان نشود
چرا که معلم جایگاه پدری دارد و دعای پدر مستجاب
:)
ممنون و زنده باشید
با سلام .برادر  گرامی با اجازه شما .بنظر می رسد کلمه آهاد نادرست است وآحاد صحیح است پیام پراز مهرتان را دریافت کردم .وتشکر من معلم ادبیات را پذیرا باشید.هر کاری کنید از دست معلمها خلاصی ندارید.در پناه حق
پاسخ:
سلام سرور عزیز
شما از دست ما شاگردهای تنبل و سر به هوا خلاصی ندارید ظاهرا
خیلی بزرگوارید ممنون
:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی