دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

مشخصات بلاگ

برای معرفی کتاب فیلم و سایر چیزها

آخرین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

در این روز به اقتضای شغل برای سرکشی به سالنهای کتاب کودک عازم آن گوشه نمایشگاه شدم. جایی پر از کودکانی است که همراه مادران - اغلب - و بعضا همراه پدرانشان، فضای شیرینی را به وجود آورده بودند. اما متاسفانه هوای شدیدا گرم و بعضا دم دار چادرهای بخش کودک نمایشگاه، طاقت کم کودکان را طاق می کرد و غالبا شما کودکانی را می دیدید که علارقم زیبایی های موجود و جمعیت جذاب، اما بی قرار بودند و گریان و در برخی موارد فریاد کشان شیرینی و تلخی را در فضا می پراکندند. از شکل و هوای سالنها که بگذریم، شکل و حالت غرفه ها که برای بزرگسالان طراحی شده و جو غیر دوستانه ای رابرای کودکان به وجود آورده بود و البته فضای محدود برای این تعداد ناشر کودک، کار را برای غرفه داران و نیز مخاطب اصلی کتاب یعنی کودکان سخت و طاقت فرساتر می نمود. این نیز جزو ایرادات شکلی نمایشگاه هر سال کتاب تهران است، که با توحه به فروش محور بودن فعالیت نمایشگاه، توجه به این مسئله و لزوم رعایت ایرگونومی کودکانه را بیشتر نمایان می کند. از دیگر سو عدم دسترسی به اطلاعات در مکانهای مناسب با توجه به غیر حرفه ای بودن مخاطب ای ن حوزه (زنان خانه دار، کودکان و نوجوانان) که طبیعتا اطلاعات را باید پیش شان برد تا آنها را نزد اطلاعات! این مسئله نیز در این سالنها جای خالی خود را به رخ می کشید. مطلب بعد ضعف شدید اطلاعات است. یعنی برای پدر و مادری که موضوعی دنبال کتاب خوب هستند نه عنوانی، این سیستم اطلاعات اصلا عقیم است و توان پاسخ گویی ندارد. در گاهی موارد که این مشکل به خود ناشران نیز سرایت می کند و انسان در غرفه ها به وضوح با غرفه دارانی مواجه می شود که اصلا به محیط و حال و هوای انتشارات مشغول در آن (به دلیل درگیری موقت در زمان نمایشگاه با کتاب و ناشر) آشنا نیستند و تنها نقش صندوق داران مهربان و زیبا و بعضا فاقد این دو فاکتور را بازی می کنند که این نیز خود از معضلات بخش کودک نمایشگاه کتاب است.


 

خداییش این حد اقل فضای مناسب برای کودک و نوجوان است با میزهای کوتاه و اندازه آنها

شهر کتاب مرکزی خیابان شریعتی بالا تر از خیابان مطهری

باورتون میشه از غرفه کتاب کودک نمایشگاه عکس پیدا نکردم بعد از 30 دقیقه سرچ؟؟؟؟


یک ایراد اساسی دیگر اختلاط ملال آور بخش کودک و نوجوان است! با توحه به حضور نوجوانان در نمایشگاه به ویژه همراه با مدارس به نظر می رسد، نیاز است بخش نوجوان را با ایرگونومی خاص برای آنها و غرفه داران حرفه ای، برای این بخش اصلاح کرد! این کار شاید یکی از موثر ترین شیوه های جذب نوجوانان به کتاب و کتاب خوانی باشد در جامعه ای که کودکان و نوجوانان هیچ راه مخاطِبه ای با محیطهای کتابی مثل کتاب فروشی ها و البته کتبخانه ها ندارند.

به هر صورت این وضع اداره شدن نمایشگاه که نه کار نمایش را انجام میدهد و نه فروش درست به جامعه هدف را در دستور کار دارد، آسیبی جدی برای مخاطبان کودک و نوجوان محسوب می شود!؟ چرا که در حضورشان در نمایشگاه جز خستگی و کلافه گی و عدم مخاطب بودن، با موضوع قابل توجه دیگری مواجه نشده اند!! و این خود یک ضد فرهنگ در ترویج کتاب و کتاب خوانی خواهد بود.


فردا جمعه پایانی نمایشگاه را بررسی می کنیم و شلوغی امروز و فردا را.

شرمنده و شدیدا شرمنده از عدم حضور در موقع لازم در این مکان ارتباطی.

بزرگوارید و دعاگو باشید حقیر را در این ماه شریف و عزیز.


یا علی

سه شنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، 00:۱۹

  • مجید شفیعی

نظرات (۲)

نیت سلام و عرض ادب بود و شرمندگی بابت عدم حضور در چند روز گذشته امیدوارم جای خالیم حس شده باشه :))
پاسخ:
سلام
خوشحالم از دیدار دوباره کلمات شما
جای خالی شما تا همین الآن خالی بود که خود پر کردید
دوباره خوش آمدید
:)
@}--

لیله الرغائب شب آرزوها شبی که آسمانش پر از برق ستارگان است.

در آن شب هر دعایی ستاره ای خواهد شد و در پهنه­ی آسمان خواهد نشست.

بیا ستاره های هم را نظاره کنیم و بر هر کدام آمین بگوئیم.

.التماس دعا

پاسخ:
سلام
ممنون از یاد آوریتون
و خدا آرزوهای خوبتان را براورده کند و آرزوهای بد ما را اصلاح و بعد اجابت فرماید
و به قول حافظ
کار ما دعا گفتن است و بس و در قید این نیستیم که شنید یا نشنید چون می دانیم که می شنود
الهم عجل لولیک الفرج

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی