دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

مشخصات بلاگ

برای معرفی کتاب فیلم و سایر چیزها

آخرین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها

چگونه آمریکا، آمریکا شد!؟

شنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۵:۵۹ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

تاثیر گذارترین کشور در سالهای پس از جنگ جهانی دوم و به ویژه بعد از پایان جنگ سرد بر سراسر دنیا آمریکاست!؟ این کشورِ محاصره شده مابین دو اقیانوس آرام و اطلس و حیاط خلوتی به نام کانادا و محقر زهر داری که در خواب است و تا در چه زمانی بیدار شود به نام مکزیک، در هر سالِ بعد از جنگ جهانی دوم درگیر بیش از یک جنگ بوده است. سازمان ملل در این کشور مستقر است و در هر جای دنیا نا آرامی، غارت و یا نسل کشی صورت گرفته است با کمی دقت می توان حضور این عجیب الخلقه عالم معاصر را یافت. حیات و ممات آمریکا با جنگ و غارت گره خورده است و از همین روست که دشمن درجه یک کشوری مثل ایران است! چرا که رام او نیست و راهی هم برای ضربه نظامی زدن به او سراغ ندارد! تلاش مستقیم (رهایی گروگانهای لانه جاسوسی) و تلاش غیر مستقیمش از سه راه (کودتاهای متعدد و تجزیه طلبی و حمله نظامی عراق) با شکستهای سختی مواجه شدند از این روست که در این سالهای اخیر ایران را به شدت محاصره کرده و به شدت آماده شرایطی است که بتواند راه مورد علاقه خود که همان حمله نظامی مستقیم است را عملی کند. مطالبی که ذکر شد کافی است تا انسان در مورد دشمن بودن یک کشور علیه کشورش مطمئن شود. قرآن در مورد دلیل پیروزی مومنین بر کفار در آیه 65 سوره انفال می فرماید:" إِن یَکُن مِّنکم مِّائَةٌ یَغْلِبُوا أَلْفاً مِّنَ الَّذِینَ کَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَفْقَهُونَ " اگر از شما صد نفر باشند بر هزار نفر از کسانی که کافر شدند غالب می‏شوند ، به خاطر اینکه آنان مردمی هستند که نمی‏فهمند" برای آنکه پیروز باشیم قرآن دستور داده که فهیم باشیم و یکی از راه های فهم مطالعه و شناخت است و برای شناخت دشمن راهی بهتر از مطالعه تاریخ او نیست.


تاریخ آمریکا 1492 تا 2001


شاید بهترین و کاملترین کتابی که برای شناخت تاریخ آمریکا در دست است، کتاب "تاریخ آمریکا از سال 1492 تا سال 2001" نوشته هاوارد زین استاد مرحوم دانشگاه هاروارد باشد این کتاب برای اولین بار در سال 1980 با نام "تاریخ مردمی ایالات متحده" به چاپ رسید و بارها بازنگری و کامل شد و آخرین بازنگری آن کامل شده این تاریخ تا سال 2001 است و حمله به برجهای تجارت جهانی است. این کتاب hand book جنبش wall street بوده و این دلیل، خود به تنهایی بر ارزشهای این کتاب صحه می گذارد.

 

هاوارد زین در سال 1922 در خانواده ای فقیر و مهاجر در بروکلین به دنیا آمد و از 8 سالگی در کارخانه کشتی سازی مشغول به کار شد. در سالهای جنگ جهانی دوم به عنوان توپچی هواپیما در نیروی هوایی ایالات متحده خدمت کرده است و جزو کسانی بود که از خود پرسید "برای چه چیز کشتی؟" وی مدالها و درجاتش را در جعبه ای گذاشت و روی آن نوشت "دیگر هرگز" بعد از این بر اساس قانون حمایت از نظامیان شرکت کرده در جنگ وارد دانشگاه شد و به تحصیل تاریخ پرداخت. او جزو کسانی بود که در اثر مبارزه با نژاد پرستی از دانشگاه اخراج شد وی در دانشگاه بوستون جزو نامدار ترین مخالفان جنگ ویتنام بود و اسمش همواره در لیست سیاه FBI قرار داشت. وی بعدها کتب، مقالات و نمایشنامه های بسیاری تدوین و تالیف کرد و نهایتا در سال 2010 درگذشت.

ترجمه کتاب هاوارد از انتشارات آمه و با ترجمه خوب و روان آقای مانی صالحی علامه با 930 صفحه در قطع وزیری در دسترس علاقمندان تاریخ و علوم سیاسی قرار دارد. این کتاب بدون مقدمه - حتی بدون مقدمه مترجم و ناشر شامل 25 فصل و یک موخره است و در انتهای کتاب، کتابنامه و نمایه آورده شده است. کتاب فاقد عکس در متن است ولی چند عکس مختصر در پایان کتاب به چشم می خورد.

نویسنده این کتاب خلاف عادت کتابها که معمولا پیش درآمد دارند و در آن نویسنده دلیل نگارش کتاب را بیان می کند، این بخش را در پایان کتاب و در یک موخره آورده است. این موخره 8 صفحه ای بسیار جذاب نوشته و ترجمه شده است. در بخشی از این موخره که دلیل نگارش این کتاب است اینگونه می خوانیم: "همانطور که در مقدمه قانون اساسی آمده، ظاهرا گفته می شود "ما مردم" هستیم که این سند را نوشته ایم و نه آن پنجاه و پنج مرد ثروتمندی و مرفهی که منافع طباقاتی شان نیازمند وجود یک دولت مرکزی قوی بود. این استفاده از دولت برای خدمت به نیازهای ثروتمندان و قدرتمندان در سراسر تاریخ آمریکا تا به امروز ادامه یافته است و آن را پشت پرده ی سخنانی از این قبیل اینکه همه ما - ثروتمند و فقیر و طبقه متوسط - دارای منافع مشترکی هستیم پنهان کرده اند. ... منافع طبقاتی پشت یک پرده کاملا فراگیر به نام "منافع ملی" پنهان شده است. تجربه خود من در جنگ دوم جهانی و تاریخچه همه آن دخالتهای نظامی که ایالات متحده در آنها درگیر بوده، باعث شک و ناباوری من می شد هنگامی که می شنیدم کسانی از مقامات عالی سیاسی از "منافع ملی" یا "امنیت ملی" سخن می گویند تا سیاست های شان را توجیه کنند. با همین توجیهات بود که ترومن "عملیات انتظامی" ای را در کره آغاز کرد که چند میلیون نفر را بکشتن داد و جانسون و نیکسون جنگی را در هند و چین به راه انداختند که شاید سه میلیون نفر در طی آن کشته شدند و ریگان به [جزیره] گرنادا تهاجم کرد و بوش [پدر] به پاناما و عراق حمله کرد و کلینتون بارها و بارها عراق را بمباران نمود. ... از کلاس اول ابتدایی تا پایان دبیرستان کوچکترین اطلاعی به من داده نشده بود که ورود کریستوف کلمب به دنیای جدید آغاز نسل کشی و قتل عامی بود که در طی آن کل جمعیت بومی هیسپانیولا معدوم شد. یا اصلا نمی دانستم که این نسل کشی تازه اولین مرحله فرایندی بود که به نام گسترش آرام و دلپزیر ملتی جدید... مطرح می شد اما در واقع این گسترش آرام از طریق اخراج خشونت آمیز سرخ پوستان با فجایعِ بی رحمانه ی وصف ناپذیر، در جای جای این قاره پهناور بوده است تا اینکه سرانجام آنها را مثل گله های گاو و گوسفند در اردوگاه ها اسکان دادند "

خواندن این کتاب پرده از چهره پنهان شده در پشت رسانه های فراگیر امپریالیسم آمریکا بر می دارد بسیار برای جوانان علاقه مند به فعالیتهای سیاسی لازم است و از آنجا که نگارنده خود یک آمریکایی تمام عیار است، اعتماد خواننده به صداقت نویسنده دو چندان می شود.

 

این کتاب را از کجا تهیه کنیم: تهران، خیابان انقلاب، بین وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان


شنبه, ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۰۵:۵۹

  • مجید شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی