دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

دوست کاغذی

درباره کتابهایی که خوانده ام، می خوانم و خواهم خواند. شاید فیلم هم نقد کردیم

مشخصات بلاگ

برای معرفی کتاب فیلم و سایر چیزها

آخرین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها

در مقایسه انقلابها ...

شنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۶:۵۳ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

بی تردید یکی از موثر ترین راه های شناخت، مقایسه است. پس یکی از بهترین راههای شناخت موضوعات اجتماعی و سیاسی می تواند مطالعه مقایسه ای آن موضوعات در یک جامعه یا مقایسه آن موضوع در چند جامعه باشد.
یکی از مهمترین رویدادهای اجتماعی، انقلابها هستند که در تمام زمانها و در هر مکانی روی داده اند. اما برخی از انقلابها منشا تغییرات شگرف در حوزه های تمدنی خاص شده اند و بعضی دیگر تاثیرات بین المللی در بر داشته اند.
مقام معظم رهبری در خصوص دقت در انقلابها و مطالعه دقیق آنها می فرمایند:

§          در انقلاب کبیر فرانسه عامل مخربى وجود داشته که ما جلوِ این عامل مخرّب را در این‌جا گرفتیم و نگذاشتیم، مى‌بینیم آن نتایج مترتّب نشد، یا عاملى وجود داشته که آن‌جا تخریب ایجاد کرده، ما این‌جا جلوِ آن را نگرفتیم، مى‌بینیم عیناً همان تأثیر و همان زیان را در این‌جا هم به‌طور مشابه داشته است. بیانات در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما  ۱۳۸۱/۱۱/۱۵

این سخن از آنجا که از سوی کسی ایراد شده است که سالها در کسوت مبارز و سالیانی دراز را در لباس ریاست جمهور و بعدتر در ردای رهبری ایران اسلامی گذران عمر کرده، بسیار قابل توجه می دانم. ایشان با توجه به مطالعات گسترده ای که در جوانی پیرامون تاریخ انقلاب ها داشته اند این سخنان را از سر فهم دقیق معنا بیان کرده اند و پر واضح است که تجربه ایشان و مطالعاتشان نشان دهنده شباهتهای انکار ناشدنی در انقلابها است.


انقلاب اسلامی ایران در مقایسه با انقلابهای فرانسی و روسیه



کتاب حاضر با توجه به ویژگیهای مقایسه ای خوبی که بین سه انقلابِ بزرگِ فرانسه، روسیه و ایران داشته است، منبع درسی برخی از کلاسهای درس عمومی "انقلاب اسلامی" نیز قرار گرفته است.
این کتاب از نشر معارف در دسترس مخاطبان قرار دارد و با توجه به ویژگی - منبع درسی- ذکر شده در بیشتر مناطق کشور قابل تهیه می باشد.

 
اما نگاهی گذرا به فهرست کتاب، ما را از محتوای کتاب آگاه می سازد که به آن اشاره مختصری می نماییم:
کتاب از یک مقدمه و سه فصل اصلی با عناوین 1. حوزه و قلمرو مطالعه 2. اوضاع سیاسی - اجتماعی قبل از انقلاب 3. دوران بعد از پیروزی انقلاب و در نهایت با یک بخش جمع بندی و نتیجه گیری و ذکر منابع با 380 صفحه و در قطع وزیری به پایان می رسد. کتاب در فصل دوم در دو گفتارِ جداگانه به بررسی قدرت سیاسی و قدرت اجتماعی قبل از پیروزی انقلاب در سه کشور پرداخته و در فصل سوم نیز با دو گفتارِ حاکمیت میانه رو ها و رادیکالیسم، مقایسه بین این سه کشور در شرایط بعد از پیروزی انقلاب بررسی شده است. و در بخش پایانی یا نتیجه گیری به مباحثی چون: رفرم، شورش، کودتا و انقلاب، خورده شدن فرزندان انقلاب توسط انقلاب و بررسی امکان بروز دیکتاتوری در انقلاب ایران و بحث مذهب و انقلاب پرداخته است. این کتاب در سال 1365 و پس از تحقیق میدانی و کتابخانه ای نگارنده در کتابخانه های کشورهای مختلف اروپایی نگاشته شده و تا کنون 6 چاپ از آن منتشر شده است.


این کتاب را از کجا خریداری کنیم: تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه کالج (تقاطع خیابانهای انقلاب و حافظ)، ظلع شمال شرق چهار راه، پاتوق کتاب، با مدیریت آقای ثروتی و تلفن 88911212


شنبه, ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۰۶:۵۳ 

  • مجید شفیعی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی